Waarom wordt je misselijk van heel veel zenuwen?

Tot spugen aan toe. Ik heb het bij sommige mensen gehoord, vanwege "het" telefoontje. Maar ik heb nergens last van. Maar hoe kan dat? Dat je misselijk wordt van de zenuwen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag! ik heb ooit bij heel veel zenuwen letterlijk overgegeven , ben benieuwd hoe dat kan.

Het beste antwoord

Door de spanning maakt het lichaam stresshormonen aan, te weten adrenaline, noradrenaline. Daarnaast maakt het lichaam uit de bijnierschors cortisol aan. Cortisol zorgt er voor dat de bloedsuikerspiegel omhoog gaat, ofterwel er komt meer glucose in het bloed.

Al bovenstaande is prima, want het is bedoelt om de strijd aan te gaan. Dit is een natuurlijk afweermechanisme.

Jouw spieren spannen zich aan, je hebt een max aan bloedsuiker in jouw bloed. Het is eigenlijk bedoelt voor een extreme situatie waarin je terecht komt met als functie: Vechten of vluchten.

Echter bij veel zaken waar extreme spanningen zit, kan je niet vechten en of vluchten.
Maar de stresshormonen zitten te wachten op actie, jouw spieren blijven gespannen en je bloedsuiker blijft op een hoog niveau. Je kan het zien als een auto, je geeft maximaal gas, hoog in de toeren, maar je zet hem niet in de versnelling. Uiteindelijk loopt het motorblok schade op.

Zo ook in je lichaam, je maag krampt samen, alsmede de darmen, het bloed zit met name in de spieren in minder in het hoofd. Dat verklaart die effecten zoals overgeven of misselijkheid, bleek zien en dat het dun door de broek loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij komt dat door een natuurlijk mechanisme. In de oertijd hadden we stress als we moesten vluchten, en als je lichaam dan alle sluizen openzet, heb je een 'leeg' lichaam, en dat rent makkelijker en sneller.

Tegenwoordig hebben we vaak stress om minder levensbedreigende dingen, maar ons lichaam werkt nog hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bestaat uit een lichaam en een geest, die onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Veel lichamelijke reacties hebben een psychische oorzaak, misschien wel meer dan we denken.

Hoofdpijn, rug-schouder klachten klachten kunnen goed ontstaan door stress.

De meeste mensen hebben wel een 'gevoelige' plek, voor de een zal dit de maag zijn, de ander zal last van zijn rug krijgen bij veel spanning.

Denk ook maar eens aan het 'vlinder in je buik' gevoel als je verliefd bent, ok een lichamelijke reactie op een emotie.

Een reactie is ook het braken ten gevolg van spanning.
Of 10 keer in een uur moeten plassen van de zenuwen.

Dit alles komt door de wisselwerking tussen de psyche en het lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat je onder spanning staat en gaat piekeren ( wat als.....) raakt het deel van het zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor rust en herstel, verstoord.
Dat heeft zijn weerslag op bijv. het hartritme. Normaal varieert het hartritme van snel als het nodig is tot langzaam als het kan. Bij een periode van piekeren en/of spanning, blijft het hart in het snelle ritme slaan dat dan ontstaat, waardoor de bloeddruk niet meer wordt gereguleerd. Hierdoor wordt een soort van alarm geslagen in een deel van de hersenen en hierdoor wordt bij stress/spanning het braakcentrum aangestuurd.
De één heeft er wel last van en de ander niet. Niet iedereen is even stressbestendig.
amc