Stramme botten op je 41'ste, is dat normaal?

Ik heb snel last van pijn in mijn gewrichten, geirriteerde slijmbeurzen, het gevoel alsof er zenuwen bekneld zitten etc. Het is niet zo dat ik daardoor niet kan functioneren, maar ik voel me soms wel een oma'tje. Is dit een teken dat ik lichamelijk iets mankeer of ben ik gewoon het maandagochtendmodelletje? Btw: mijn gewicht is goed en ijn conditie ook, ik sport en leef redelijk gezond.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is nog jong inderdaad, maar bij mij is het toch ook op die leeftijd begonnen. Het besluipt je langzaam met hier en daar een pijntje dat terug overgaat. Maar na een tijd moest ik er toch mee naar een arts. En nog later moest ik van sport veranderen om de pijn te vermijden en zo ging het maar verder. Nu kan ik enkel nog zwemmen en wandelen.
Maar Stippeltje, je kan er best eens met een arts over spreken, want ieder persoon is anders.

Onze gewrichten moeten het lichaam dragen bij het staan, lopen en springen. Het buitenste deel van het kraakbeen bestaat uit gewrichtskraakbeen wat opgebouwd is uit collageen. Dit kraakbeen heeft als voornaamste taak het opvangen van de schokken op onze gewrichten.
Men vindt het heel normaal dat we dag in dag uit onze gewrichten kunnen gebruiken naar wens maar toch zijn er in Nederland 4 miljoen mensen die een stuk bewegingsvrijheid hebben ingeleverd.

Elke keer als men zich beweegt worden de gewrichten gebruikt. Men bemerkt deze pijn dus snel. Mogelijke oorzaken zijn: overbelasting door sport, zwaar of ongewoon werk, artrose of gewrichtreuma. De klachten komen het meest voor bij vrouwen en dan voornamelijk in de rug, knieën en heupen. Het is heel waarschijnlijk dat de meeste gewrichtsklachten samenhangen met het ouder worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siska, bedankt! Inmiddels heb ik bloed laten prikken en daar blijkt uit dat er wel degelijk iets aan de hand is. Vaag, maar wel fout. Dus toch maar de molen in, nu.

Andere antwoorden (6)

Je wordt gewoon een stukkie ouder, mevrouwtje. Dat gaat altijd gepaard met wat meer gebreken en ongemakken. Geeft allemaal niks, gewoon je levenstempo gelijkwaardig naar beneden toe bijstellen :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meen je dat serieus joh? Vriendinnen van mij beginnen nu nog aan kinderen, ik denk af en toe verlangend aan een rollator...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk hoor,stippel.
Mijn tante is nu op haar 43ste
zwanger van haar 1ste kindje!
En ze is nog een jonge vrouw om te zien,slank,lange blonde haren en altijd leuke kleding.(vindt ik)
Ik las trouwens in een blad dat 40 het nieuwe 30 is ( of zoiets)jullie hebben dus niets te klagen,haha!^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het niet voor iedereen gelijk is. De een begint met 40 probleempjes te krijgen de ander bij 60. Je zegt zelf al dat je gewoon kunt functioneren en dat het meer het gevoel is. Of je laat er naar kijken of je doet iets rustiger aan. Dat is gewoon mijn visie.
Nee dat is niet normaal. Ik ben 42 en heb helemaal nergens last van.
Zou toch eens langs een huisarts gaan en het bespreekbaar maken: Met 41 ben je nog jong hor!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
41, da's best nog jong.
Je hebt het niet voor het zeggen, wanneer de houdbaarheidsdatum van bepaalde botjes verstreken is.
Zit het in de familie, zo jong last? Je moeder?

Gelukkig kan er veel aan gedaan worden met pijn te onderdrukken. Of om te vernieuwen via een operatie. Doen wat je kunt en daar niet over heen gaan!!
Maar lastig en beperkend is het wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt, het zit wel degelijk in de familie: mijn moeder is op haar 50'ste volledig afgekeurd wegens artrose en had toen al haar eerste kunstheup. Maar zij heeft heel haar leven zwaar lichamelijk werk gedaan, ik heb een brave bureaubaan en dacht daarmee de natuur voor te kunnen blijven...
Als je een redelijk gezond leven erop na houd dan vind ik dit op je 41e niet echt normaal. Ga even langs de huisarts. Mijn partner had dit ook en bleek een soort van artrose te hebben. ( Zwemmen helpt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer dit plots zo is komt dit zeker niet door de leeftijd. Ouderdom komt met gebreken en is er niet ineens. Misschien heb je magnesium tekort. Probeer om een aantal weken magnesium te slikken. Wanneer dit niet beter gaat even naar de huisarts. (let wel op je darmen want het werkt laxerend) Je schildklier kan ook langzamer gaan werken en daar krijg je ook dit soort symptomen van. En zo zijn er nog een aantal ziekten die meestal wel te bestrijden zijn. Loop er niet te lang mee door, wellicht is het iets onschuldigs maar kan er wel iets aan gedaan worden. En je kan beter van een arts horen dat je een omaatje bent dan van GVers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm....wat is dat, "normaal"???? ;-))
Alles wat je opnoemt zou kunnen.... of niet.
Dit lijkt me een typisch "gevalletje" voor in eerste instantie je huisarts: hij/zij kan vanalles uitsluiten en/of vinden, of je doorsturen naar een specialist, zodat er misschien iets aan gedaan kan worden.
Lekker vaag hè? Maar dat komt, omdat noch ik, noch welke andere GV-er dan ook, een diagnose kan stellen.
Dus: morgen maar effies bellen? Sterkte!!!