Klopt het dat het lopen op een rechte trap beter voor je knieën is dan lopen op een niet rechte trap?

Vooral in de bocht van een trap wordt de knie naar mijn idee wat verdraaid. Vooral bij een zere knie merk ik dat goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat is beter voor je knieen. Maar dat geldt alleen maar als je versleten knieen hebt, pijn aan je knieen, of er iets anders aan de hand is. Alleen in die gevallen kun je beter een rechte trap nemen, of soms beter helemaal geen trap.

Voor mensen die niets aan hun knieen mankeren, en daar ook geen pijn hebben, maakt het niets uit, en zou het theoretisch zelfs beter kunnen zijn om ook eens een scheve trap te nemen. Alle beweging is goed, dus ook trappen lopen, en scheve trappen lopen. In het laatste geval train je nog een extra spiertje, dat er voor zorgt dat je de bocht op de grap goed neemt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de trap aflopen is belastender voor de knieën dan de trap oplopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat heb ik ook weleens gehoord. Hoe zou dat komen? Je knieen krijgen steeds een klap op te vangen, door de daling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op een trede naar boven stapt, neemt het gewicht op de knie geleidelijk (vooral door de zwaartekracht) toe tot hij je hele lichaan draagt. Als je de trap afloopt kom je harder neer, vooral door de zwaartekracht. Voor heel even weeg je iets meer dan je eigenlijk weegt. Deze schok is veel belastender voor je knieën dan wanneer je de trap naar boveen neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima uitleg Soul!

Andere antwoorden (1)

De draaiing zelf vindt plaats in het heupgewricht. Dit is een kogelgewricht dat daarom ook zijdelings kan draaien.
Niettemin zal er dan ook een torsie- (draai-) kracht op je knie uitgeoefend worden, want de heup kan alleen draaien als hij zich kan afzetten aan voet en knie.
Een rechte trap zal dus gunstiger zijn voor een gekwetste knie.