Wat kan ik doen aan open been?

Hoe zou ik open been in het vervolg kunnen voor komen. Ik heb al jaren lang een zwakke plek bij mijn enkel. Deze plek is al een paar maal open geweest en sluit zich zeer langzaam, daar ik gestoorde suiker heb [licht diabetes].
Nu maak ik gebruik van de steunkous en smeer de gevoelige plek elke avond in met een vet créme. Ook probeer ik zo veel mogelijk te wandelen, maar zijn er nog andere manieren om hier van af te komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even de huisarts raadplegen?

Het beste antwoord

Wat je doet is natuurlijk al heel belangrijk, de beweging, de steunkousen en het vet houden.
Je kan ook nog regelmatig je benen omhoog leggen, bv als je 's avonds voor de tv zit. Probeer lang staan en lang met je benen naar beneden zitten te voorkomen.

Zorg ook dat de kousen op tijd vernieuwd worden, door het wassen en dragen gaat de elasticiteit er langzaam uit en dan hebben ze steeds minder effect.

Er helemaal vanaf komen zal niet meevallen, je kan de wonden zoveel mogelijk voorkomen, maar je zal er gevoelig blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geeft een bevestiging wat ik nu al doe. Het veel bewegen en het op tijd vernieuwen van de steunkous zijn voor mij belangrijke zaken waar ik goed mee zal op letten .
Bedankt voor het antwoord.

Andere antwoorden (3)

Een open been geneest niet zo goed en snel door de bloedsomloop die waarschijnlijk verstoord is door de suiker. Suiker tast je kleine bloedvaatjes aan en die zorgen ervoor dat de afvalstoffen niet zo goed afgevoerd worden waardoor wondjes niet zo gemakkelijk genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles wat je doet is goed, het enige wat nog rest is je diabetes zo goed mogelijk te reguleren, maar ook dat zal je ongetwijfeld doen. En ook straks als het warm en zomers is de steunkous altijd dragen ( maar dat doe je vast ook al )

Hopelijk blijft het voortaan goed gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het kan eens bij een ouderwets opgeleide ziekenverzorgster vragen hoe zij zulke wonden behandelen. Ik heb al eens iets gehoord over stijfgeslagen eiwit maar hoe het precies werkt weet ik niet. Een verpleegkundige, ziekenverzorgster etc. opgeleid voor 1980 zal het waarschijnlijk wel weten.

Zinkzalf is natuurlijk ook een optie.