hoe werken reflexen bij de dokter?

Ik was donderdag in het ziekenhuis en die dokter ging met een hamertje me reflexen meten, nou weet ik wel dat je op meer plekken reflexen heb zitten maar toen het aan de binnenkant van mijn linker elleboog deed, deed dat echt heel ergens pijn. Het enige wat ze erbij vroeg was waarom het pijn deed. Achteraf gezien had ik dat misschien aan haar moeten vragen, maar het enige wat ik zei was dat weet ik niet. Ik denk ook wel dat als het iets ergs zou zijn ze er waarschijnlijk wel wat mee gedaan zou hebben maar ik vraag me nog steeds af waarom het zo'n helse pijn deed zeker ook omdat ik iets niet erbij heb gezegd voor me eigen bestwil.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

een reflex is een automatische reactie op een prikkel. Het onderbeen strekt zich bijvoorbeeld plotseling als er met een rubber hamertje zacht op de pees onder de knieschijf wordt getikt. De baan die een reflex volgt (reflexboog), vormt een volledig circuit buiten de hersenen om. De arts onderzoekt de reflexen om na te gaan of de sensibele zenuw naar het ruggenmerg, de zenuwverbindingen in het ruggenmerg en de motorische zenuwen terug naar de spier allemaal goed functioneren. De kniepeesreflex en een vergelijkbare reflex bij de elleboog en de enkel zijn de reflexen die het vaakst worden getest.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een reflexboog is de baan die wordt gevolgd door een zenuwreflex, zoals de kniepeesreflex.

1.Een tik op de knie activeert de sensibele receptoren en leidt tot afgifte van een zenuwsignaal.

2.Het signaal wordt langs een zenuwbaan naar het ruggenmerg geleid.

3.In het ruggenmerg wordt het signaal van de sensibele zenuw overgedragen op een motorische zenuw.

4.De motorische zenuw zendt het signaal terug naar de dijbeenspier.

5.De spier trekt samen waardoor het onderbeen zich plotseling strekt. De volledige reflex vindt zonder tussenkomst van de hersenen plaats.

Toegevoegd na 15 uur:
In je reactie die geeft bij Hippo wil ik nog wat aan mijn antwoord toevoegen. Ik denk nl wel dat ik je begrijp.
Dat je het zover hebt laten komen! Je had eigenlijk al eerder naar de huisarts moeten gaan, met een heel ander probleem dus. Maar dat weet je misschien zelf ook wel als je realistisch nadenkt. En het is nog steeds niet te laat. Je zit duidelijk niet goed in je vel. Praat er over met je huisarts, deze is er voor om je te helpen ook met dit soort problemen, blijf er niet mee rondlopen.

Je hebt waarschijnlijk zenuwen beschadigd, laat hier ook even naar kijken. Beter laat dan nooit!
En wees eerlijk, ook al is het niet gemakkelijk.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt niet gezegd dat het zo pijnlijk was voor je eigen bestwil? Zal ze niet gemerkt hebben dat het pijn deed?
Of heb je iets anders niet gezegd? Dat is dan niet zo verstandig - een dokter probeert je te helpen, maar heeft wel informatie van jou nodig.
Uitleg hoe de reflexen werken heb je al gehad; het kan pijnlijk zijn geweest omdat er een pijnzenuw geprikkeld werd, of omdat je bot gevoelig was (bijvoorbeeld omdat je dat eerder gestoten had, hoef je niet eens gemerkt te hebben tot je dat stukje bot weer aanraakt: au!).
Als je twijfelt: neem dan contact met je huisarts op of zeg het alsnog tegen die arts als je dar weer heen moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had er niet bijverteld dat ik in die zelfde arm een tijdje geleden redelijk diep heb gesneden en daar iets in heb gedaan in de hoop.... ja dat is mis wel duidelijk. Maar doordat dat heel erg is gaan onsteken en door geen goede wond verzorging kwam er steeds water en pus enzo uit, wond is uiteindelijk dicht gegaan maar was/is nog onstoken waardoor het op die plek nu een hele beetje pijnlijke bult is geworden en als ik me hand op een bepaalde manier beweeg doet het ook veel pijn. Ja ik weet het is niet slim en ik weet ook dat ik nou mogelijk een bloedvergiftiging kan oplopen maar ik vraag me toch af of het er iets mee te maken kan hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verhaal is me niet duidelijk, maar goed. Ik vermoed dat je hoopte op een ontsteking of erger? Dan had je dat juist wel moeten vertellen, dan had je er aandacht voor gekregen. Nu krijg je die juist niet terwijl dat wel moet. Maar misschien begrijp ik je verkeerd.
Tip: ga naar je huisarts en laat naar die plek kijken. Een ontsteking kan ook in gaan kapselen of zorgen dat er littekenweefsel ontstaat waardoor de functie van je arm belemmerd kan worden.