In onze honger naar informatie vonden we al snel een verband tussen een trage schildklier en vitamine B12 deficiëntie. Aangezien beide aandoeningen in veel gevallen het gevolg zijn van auto-immuun aandoeningen is het niet verwonderlijk dat veel patiënten op een bepaald moment in hun leven met beide aandoeningen worden geconfronteerd. Ook de symptomen, met name hoofdpijn, duizeligheid, depressie, concentratiestoornissen, vergeetachtigheid, vermoeidheid en spierpijn overlappen elkaar.

Wij adviseren alle hypothyreoïdie patiënten om regelmatig hun B12 serumwaarden te laten bepalen. Als er sprake is van laag-normale waarden dan moet je als schildklierpatiënt al op je hoede zijn en dit onderwerp zeker aankaarten bij je arts. Wij willen eigenlijk de mensen met B12 deficiëntie aanraden om net zo alert te zijn op typische symptomen van een trage schildklier, met name extra vermoeidheid, gebrek aan energie, altijd maar kouwelijk zijn en gewichtstoename. Op de site van Hypo maar niet Happy vindt u nog veel meer symptomen. Laat desnoods je schildklierwaarden eens prikken en vergelijk ze met de normaalwaarden op onze site. Hoe eerder je er bij bent, hoe beter. Een trage schildklier levert vele problemen op, die voor een deel zijn te voorkomen als u alert bent.
Vit D tekort waarschijnlijk door te weinig zonlicht.

Toegevoegd na 9 minuten:
over Vit D en schildklier nog een stukje in het Engels gevonden(maar kan het onvoldoende vertalen)

The prevalence of vitamin D deficiency was significantly higher in patients with AITDs compared with healthy individuals (72% versus 30.6%; P<0.001), as well as in patients with Hashimoto's thyroiditis compared to patients with non-AITDs (79% versus 52%; P<0.05). Vitamin D deficiency also correlated to the presence of antithyroid antibodies (P=0.01) and abnormal thyroid function tests (P=0.059). Significantly low levels of vitamin D were documented in patients with AITDs that were related to the presence of anti thyroid antibodies and abnormal thyroid function tests, suggesting the involvement of vitamin D in the pathogenesis of AITDs and the advisability of supplementation.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord. Ik ben na bloedonderzoek gewezen op deze tekorten, waar ik nu b12 injecties voor krijg en pillen voor de trage schildklier en vitamien D. De trage schildklier zou volgens de assistente direct gevolg zijn van het vitaminetekort. maar ik moet dus ook mijn ogen open houden voor een mogelijke aandoening wanneer het probleem zich voordoet op langere termijn?

Andere antwoorden (1)

Hier de vertaling:

Vit D tekort was beduidend hoger bij patiënten met een auto-immuun schildklierziekte vergeleken met gezonde personen (72%, 30.6%, P<0.001).
Vit D tekort was ook hoger bij de vergelijking van schildklierpatiënten met de ziekte van Hashimoto (een te trage schildklier door auto-immuun ontsteking) met schildklierpatiënten zonder auto-immuunziekte (denk aan schildklierkanker, bestralingen nek waardoor schildklier niet goed meer werkt) (79%,52%, P<0.05).

Vitamine D tekort vertoonde een samenhang met de aanwezigheid van antistoffen tegen de schildklier (P.001) en abnormale schildklier bloeduitslagen (denk TSH, FT4).

Betekenisvolle lagere vitD waarden werden gevonden bij patiënten met auto-immuun schildklieraandoeningen in relatie met antistoffen tegen de schildklier en abnormale schildklier bloeduitslagen, wat doet vermoeden dat vitD in het ziektenbeeld van auto-immune schildklieraandoeningen een rol zou kunnen spelen.
Hetgeen leidt tot de aanbeveling om aanvullend vitD te slikken.

-------------------------------------------------------------------------
Let wel: dit is het resultaat van één onderzoek. Er waren voor die tijd heel tegenstrijdige bevindingen. Eén onderzoek is vaak nog geen waarheid! Dat moet in andere nieuwe onderzoeken bevestigd worden.

Gezien het feit dat een groot deel van de bevolking een vitD tekort lijkt te hebben. En recent aanbevelingen om vit D te slikken zijn aangepast, is het zeker heel zinvol om je eigen situatie te bekijken wat betreft vitD innname. Niet alleen voor de botten, maar mogelijk ook voor allerlei andere processen in het lichaam is vit.D belangrijk.

Zie verder de link over vitD hieronder. Klik links in het menu om meer informatie te vinden.