Door te masseren kun je de verstopping van de traanbuis sneller laten verdwijnen. Het is wel erg belangrijk dat je op de goede manier masseert. Je legt uw schone vinger net onder het traanpuntje op de huid. Het traanpuntje is het kleine puntje in het onderooglid. Dan beweeg je langzaam met uw vinger schuin naar beneden, richting neus. Daar til je je vinger op en begint weer bovenaan. Dit doe je drie keer per dag. Voor deze massage van de traanpunt kun je overigens ook prima een licht bevochtigd wattenstaafje gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via de huisarts kunt u ook een recept verkrijgen voor oogdruppels tegen verstopte traanbuizen.

Blijf niet te lang klungelen want uw ogen moeten vochtig blijven.

Vraag NU om een recept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verstoppingen van de traanbuis gaan niet altijd vanzelf over en kunnen een infectie van de traanzak (dacryocystitis) veroorzaken.

Als de verstopping niet vanzelf verdwijnt, moet een oogarts of een KNO-arts de traanbuis soms openmaken met een dunne sonde, die meestal wordt ingebracht via de opening in de ooghoek.

Bij kinderen wordt voor deze ingreep algehele verdoving toegepast, maar volwassenen kunnen volstaan met plaatselijke verdoving. Als de traanbuis of -klier geheel verstopt zit, kan een uitgebreidere operatie nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zijn speciale oogdruppels voldoende. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik weet het, maar iemand in mijn omgeving heeft dit ook gehad en daar hielp niets bij, enkel het openmaken door een arts.
Dus vond ik dat het ook bij de antwoorden mocht staan. Bedankt voor het +je :)