Waarom voel ik knakken in mijn schouder?

Tijdens fitnessen voel ik wanneer ik bijv. ga bankdrukken mijn schouders knakken en het doet behoorlijk wat pijn..

Ik zou graag willen weten hoe dit komt en hoe ik hier van af kan komen en of het slecht is om er mee door te gaan trainen.. Want ben eindelijk fanatiek bezig met fintessen en loop ik zoals gewoonlijk weer tegen een probleem aan.. Dit vind ik echt zo frustrerend he,,

Alvast bedankt..

Toegevoegd na 1 minuut:
Even uitleg over mijn zelf.. ik ben 173 cm lang en ben 20 jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.6K

Het beste antwoord

Het ligt eraan waar het "knakken" precies weg komt..

Als het van het gewricht is, is het niet meer dan normaal. Onze gewrichten maken namelijk om goed de kunnen bewegen een "olietje" aan, gewrichtssmeer om precies te zijn. Deze substantie bestaat uit een gelachtige smeersel die bij beweging ook enkele gassen aanmaakt. Op het moment dat er te veel gassen aanwezig zijn, vormt zich hier een explosie van het gas in het gewricht, waardoor je een "knak"-geluid hoort. De meeste mensen hebben dit met name in de handen en in de tenen. Ook hebben veel mensen dit geluid in de nek of de polsen.

Het knakken opzich geen kwaad; vroeger werd nog al eens gezegd dat dit kan leiden tot reuma, maar enige tijd geleden is juist gepubliceerd dat dit onzin is.

Daarnaast geef je eigenlijk iets anders aan; het knakken doet zeer of vóórdat het knakt? Veel mensen ervaren juist na het knakken even een vorm van "bevrijding" omdat het gewricht dan weer goed kan bewegen, echter erna zou het minder pijnlijk moeten zijn, al mag het nog wel gevoelig zijn.

Doet het echt zeer, dan is het verstandig om op lage gewichten meer herhalingen te doen, zodat je spieren nog wel getraind worden, maar je gewichten minder belast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan verschillende redenen hebben. De enige manier om het precies te weten is door advies in te winnen bij een arts. Hetzij een huisarts of een fysiotherapeut. Je zou ook bij de trainers in de sportschool kunnen vragen of ze advies voor je hebben.

Onthoud: Pijn is nooit goed. Laat er naar kijken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier zelf ook last van, alleen blijft het bij mij niet beperkt tot de schouders, maar ook polsen en enkels.
(en vroeger zelfs knieën)

Bij mij komt het doordat de gewrichtskapsels te groot zijn.
Dus het kapseltje wat je gewricht op zijn plaats hoort te houden is te groot gegroeid waardoor je gemakkelijker iets kan ontwrichten.
Dit is dan het "knakken" wat je hoort en voelt. Het gewricht word dan letterlijk eventjes ontwricht, maar schiet wel meteen weer terug op zijn plaats. Wat zeer pijnlijk kan zijn.

In de meeste gevallen groei je hier weer overheen.
Het is echter niet verstandig om hier mee door te gaan omdat je je gewrichten hiermee blijvend kan beschadigen.

Mocht je er erg veel last van hebben dan is het mogelijk om het te laten behandelen. Ze spuiten dan een soort van siliconen laagje in je gewricht om het op te vullen, zodat alles weer "soepel" loopt.
Dit is echter geen permanente oplossing en moet eens in de zoveel tijd worden herhaalt.