A) dat het een fout is en
B) dat er een kans is dat het hele ernstige gevolgen heeft

fataal is natuurlijk: dodelijk of heel ernstig
potentieel = in potentie ofwel: er een grote kans dat het gebeurt
12 jaar geleden
Je hebt de vraag onder medisch geplaatst en dan kan er mee bedoeld worden dat door een slecht handschrift van de arts er mogelijk fouten kunnen worden gemaakt die verkeerd / dodelijk aflopen. Zoals de verkeerde medicijnen geven.

Potentieel betekent hier mogelijk en fataal is dodelijk, of heel ernstig.

Toegevoegd na 40 seconden:
Dit wordt vaak gebruikt als argument om medische dossiers te digitaliseren en recepten via de PC in te voeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook komt deze tekst voor in rapportages waarin onderzocht wordt in hoeveel gevallen er in een ziekenhuis bijvoorbeeld mogelijk slecht aflopende fouten gemaakt hadden kunnen worden. Die rapportages worden gedaan om de zorg te verbeteren en dit te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fout die met een serieuze mogelijkheid rampzalig kan aflopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent dat de grote waarschijnlijkheid bestaat dat het een fatale fout is. een fout die niet teruggedraaid kan worden is fataal, net zoals een verwonding die fataal is dodelijk is.
amc
12 jaar geleden
Een potentiële fatale fout is een met zekerheid fatale fout die zich mogelijk kan voordoen.

Vooral niet verwarren met een potentieel fatale fout. Dit is een fout (al dan niet optredend) die mogelijk fatale gevolgen kan hebben.