Ik ben paar dagen geleden naar de dokter geweest, bleek dat ik een bloedvergiftiging heb (had). Het gaat nu weer goed, maar is (was) het besmettelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, Een patiënt met bloedvergiftiging is in principe niet besmettelijk. In het zeldzame geval dat de patiënt wel besmettelijk is wordt je hiervan door de arts of
verpleegkundige op de hoogte gebracht.
Amadea
12 jaar geleden
Bloedvergiftiging, sepsis, is een levensbedreigende, soms dodelijke verlopende ontstekingsreactie als reactie op een infectie. sepsis wordt meestal op de intensive care afdeling van een ziekenhuis behandeld. Bedoelde je dat?

Heel veel infectieziekten worden veroorzaakt door bacteriën die we dagelijks met ons meedragen, bijvoorbeeld stafylococcen en streptococcen. Als die je lichaam binnendringen, bijvoorbeeld door een wond, kun je ziek worden, al dan niet met complicaties. Hoewel je natuurlijk altijd hygiënisch moet handelen bij wonden en infecties zijn aandoeningen als sepsis en wondroos niet bijzonder besmettelijk voor anderen.

Ik neem aan dat je voor jezelf een antibioticakuur hebt gehad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een kuurtje gehad ja, maar mijn vraag was of het besmettelijk is.
Wel een + (als ik die zou kunnen geven) voor de geweldige uitleg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. Nee hoor, bloedvergiftiging, wondroos en dergelijke aandoeningen zijn niet besmettelijk omdat dergelijke aandoeningen veroorzaakt worden door bacteriën die je normaal altijd al bij je draagt.