de hoeveelheid bloed die een mug van je pikt is zo minimaal dat je eerder ziek zou worden van de hoeveelheid ontstollingsstof die een grote hoeveelheid muggen inspuit dan dat je ook maar een meetbare bloedarmoede krijgt. Bloedarmoede door bloedverlies krijg je pas bij continue bloedingen, bijvoorbeeld in het maagdarmkanaal of door heftige menstruaties. In dergelijke gevallen is duidelijk dat je behoorlijk wat bloed kwijtraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb heel wat jonge katjes gezien die zware bloedarmoede hadden door vlooienbeten, en daar zelfs aan overleden.
deze beestjes waren echt vergeven van de vlooien.
ik denk dat in theorie een mensenbaby wel bloedarmoede op zou kunnen doen van muggenbeten, maar dan zou de baby echt vergeven moeten zijn van de muggen, die continu zuigen.
in de praktijk zal je dit gelukkig nooit zien.
Rieneke1
12 jaar geleden
Nee ; uitgesloten. Bloedarmoede is namelijk niet zozeer een tekort aan bloed, maar een tekort aan ijzer in je bloed. Daar hebben muggenbeten geen invloed op. Ik ga er voor de rest van de vraag even van uit dat je bloed tekort bedoelt.

Wil je echt tekort aan bloed krijgen, dan moet je al snel meer dan hele liter bloed kwijt. Volwassenen hebben rond de 5 liter, dus daar zou je vele miljarden muggen(beten) voor nodig hebben. Een jonge baby echter heeft hooguit 300-400 ml bloed (een flinke beker), dus relatief zouden insectenbeten daar eerder voor een tekort kunnen zorgen, maar voor pakweg 80 ml bloed heb je nog vele vele vele honderden zoniet duizenden muggen nodig.

(Jonge pelsdiertjes die bijna letterlijk worden opgegeten door vlooien zie je in de praktijk WEL af en toe ; dan praat je ook over diertjes met nog geen 50 cc bloed, en veel grotere 'bloedzuigers' dan muggen zijn).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar het kan wel, als je door miljoenen muggen geprikt wordt :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan denk ik eerder aan miljarden.