Wat te doen bij een blaasontsteking?

Ik ben 13 jaar, en ik weet zeker dat ik een blaasontsteking heb. Op het internet zie ik alleen maar zalfjes etc. die je kan kopen, maar het is nu zondag. Ik heb het nu al 2 dagen.

Wat kan ik er tegen doen?
En kan je ongesteld worden als je een blaasontsteking hebt?

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt allemaal, ik heb er niks anders voor gedaan dan schoon spoelen en drinken en toch is het snel genezen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Om te beginnen zeg je het tegen je mama.
Als je niets anders in huis hebt kan je best veel water drinken.
En dan morgen (maandag) naar de huisarts!

Je kan gewoon ongesteld worden met een blaasontsteking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een tip: De huisarts wil om te checken of je blaasontsteking hebt, meestal een beetje ochtendurine hebben. (Dus voordat je gegeten hebt) Dus als je morgenochtend je eerste plas in een potje doet, kun je die dezelfde dag meteen aan de huisarts geven om te laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders maandag een potje halen bij de huisarts (is gratis), en dat dinsdag inleveren, de assistente legt uit hoe de ochtendurine op te vangen (je eerst wassen, dan boven de plee plassen en halverwege potje in de straal steken, deksel erop, potje afspoelen, en inleveren bij de huisarts - als dat nog even duurt, dan het potje in de koelkast bewaren).
Hier is het zo dat je urine tussen 8-10 uur kunt inleveren, en dat je dan na 14 uur kunt bellen voor de uitslag, als die positief is (dus wel blaasontsteking) ligt de antibioticakuur ook al klaar om af te halen.

Andere antwoorden (6)

als de pijn nog uit te houden is, kun je wachten tot morgen. in die tijd veel water drinken en evt. paracetamol nemen. morgenvroeg gelijk even een plasje opvangen en naar de huisarts brengen. als het echt een blaasontsteking is, zul je ws antibiotica krijgen.
als de pijn echt te erg is, laat je ouders dan even met de huisartsenpost bellen.
je wordt niet ongesteld door een blaasontsteking (kunt hiervan wel wat bloed plassen), maar je kunt wel gewoon ongesteld worden, ondanks je blaasontsteking.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cranberrysap en -thee drinken. Bij wat lichtere blaasontstekingen helpt dat bij mij erg goed! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zalfje tegen blaasontsteking heb ik nog nooit van gehoord.
Je blaas zit binnen in je buik daar kan je niet bij om een zalfje op te smeren.

De enige manier om en blaasontsteking te behandelen is met medicijnen die je alleen bij de dokter kan krijgen.
Maar eerst moet er gekeken worden of het echt een blaasontsteking is, daarvoor moet je een beetje urine inleveren bij de huisarts, daar doen ze een testje en kunnen dan gelijk zien of je een blaasontsteking hebt.

Dus overleg even met je vader of moeder dat je morgen naar de huisarts kan.
Ja ongesteld wordt je gewoon bij een blaasontsteking.

beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak moeten plassen, kleine beetjes plassen en een branderig gevoel bij het plassen, dat zijn de kenmerken. Soms zit er wat bloed bij de urine en je kan verhoging krijgen. Drink in ieder geval veel, niet denken ooo help dan moet ik weer plassen en dat doet pijn, want veel drinken is belangrijk, daarmee spoel je je blaas een beetje door als het ware.
Heel veel drinken, liefst een beetje zure dranken zoals sinaasappelsap. Daar houden de bacteriën in de blaas niet van.

Duurt het langer dan drie dagen, dan zul je naar de huisarts moeten (plasje meenemen) en krijg je in de regel antibiotica. Dan is het vrij snel over. Zalfjes helpen niet tegen blaasontsteking. Niet mee blijven lopen, want dan kan een blaasontsteking een nierontsteking worden, en DAT moet je beslist niet willen.

En ja, als je blaasontsteking hebt, kun je gewoon ongesteld worden.

Beste ga je dus morgenochtend met een plasje (en eventueel je moeder, maar noodzakelijk is dat niet) naar de dokter ,dan is het leed dinsdag of hooguit woensdag geleden. Het is een onderzoekje van niks, waarvoor je vaak niet eens de spreekkamer in hoeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er zichtbare bloedsporen in de urine zitten (dus je bent nog niet ongesteld maar ziet wel bloed), dan is het al vrij ernstig en kun je misschien beter vandaag nog even naar de huisartsenpost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent meestal dat de blaaswand een beetje beschadigd is ; zie het maar als een soort schrammetje.
naar de dokter morgen, beetje urine meenemen. Daarna cranberry, heb je ook in thee vorm. Dit helpt de ontsteking voorkomen in de toekomst.
Geen dure zalfjes kopen, helpt niet. De dokter is gratis voor jou, hij hoeft alleen je urine te onderzoeken, jou niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gossie...zou je graag meteen willen helpen, maar daar is je moeder voor. Vertel het haar en ga samen naar de arts, niets zomaar bij de drogist kopen, die smeren je van alles aan, en als je naar de dokter gaat neem je meteen wat urine mee,het beste is een "gewassen plas", dat is eerst jezelf zonder zeep met een watje met water schoonmaken een klein beetje plassen,dan het middelste gedeelte opvangen en de rest gewoon uitplassen, dit moet wel je 1e plas in de ochtend zijn, als je het niet snapt laat je dit even aan je moeder lezen, zij weet het wel denk ik, ze noemen het ook weleens een "schone plas". Je hoeft je NERGENS voor te schamen en ik begrijp dat je nog nooit ongesteld bent geweest, dus kan het i.p.v. een blaasontsteking ook de eerste pijntjes van beginnende ongesteldheid zijn. Het is echt belangrijk...als JIJ denkt dat het blaasontsteking is, of wat dan ook, laat het even nakijken , en voor je moeder en je huisarts hoef je je echt niet te schamen, je bent nog hartstikke jong, dus goed voor je lichaam zorgen. Moeten we allemaal doen hoor!
Nog 1 tip: Vraag aan je moeder of je de speciale zeep voor je vagina mag hebben,want met gewone zeep jezelf wassen is niet goed voor je vagina, je hebt wat de beste is, LACTACYD, of het huismerk van Kruidvat, en blijf je daar je hele leven je mee wassen, deze "zeep"lijkt op een soort douchegel/zeep je hebt maar weinig nodig maar het bevat allemaal goede dingen die gewone zeep/douche spul niet hebben voor een vrouwen onderlichaam.
Ja je kan gewoon ongesteld worden als je toch een blaasontsteking hebt,maar laat eerst alles onderzoeken, en aan je urine is het meteen te zien.Loop hier niet mee rond te tobben, ik denk dat iedere vrouw weleens een blaasontsteking heeft gehad, dat komt omdat onze lichamen nu eenmaal zo gebouwd zijn,dat er makkelijk bacteriën van buiten naar binnen kunnen, bij een man is dat wat minder makkelijk.

Beter worden! VEEL water drinken! groeten van een vlindertje