Is het zo dat artsen vroeger niet op vitamine B12-tekort testen bij vermoeidheidsklachten?

Ik tob al jaren met regelmatig terugkerende vermoeidheid. Al 30 jaar of meer wordt er af en toe mijn bloed gecheckt op diverse waardes.
Nu kwam er vorig jaar zomer uit dat ik vitamine B12-tekort had. Ik hoorde dat voor het eerst, toen.

Nu vertelde iemand mij dat ze vroeger niet op B12 checkten. Dus misschien loop ik al mijn hele leven met een B12-tekort?
Weet iemand of dat waar is?
Dus mijn vraag is: werd je bloed vroeger ook al op B12 getest, of is dat iets van de laatste jaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat is inderdaad iets van de laatste jaren, sinds men ontdekt heeft dat vit. b12 tekort bij alcoholisme voorkomt. In mijn kruidengeneesboek staat dat je volkorenbrood of roggebrood veel vers fruit, zoete gedroogde vruchten en salades moet eten en vooral goed moet kauwen. Het kan ook zo zijn dat zelfs bij een gezonde voeding vitamines niet goed worden opgenomen door het lichaam. In dat geval dient men injecties toe.