Ik heb mijn oren laten uitspuiten, maar nu zit er één oor dicht. Hoe kan dat?

Ik ben naar de doktor geweest om mijn oren uit te laten spuiten omdat er heel veel oorsmeer in zit en ik daardoor een geruis hoorde. Maar nu zit mijn rechteroor door het uitspuiten dicht en hoor ik daar moeilijk. Ook hoor ik het geruis nog goed aan die kant. Ik ben 14 jaar en luister noot naar harde muziek etc. dus mijn slakkenhuis kan niet beschadigd zijn. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
48.9K

Antwoorden (3)

als je oor na uitspuiten nog steeds dicht zit, zou het kunnen zijn dat je vocht achter je oor hebt zitten.
allereerst zou je een dag of wat neusdruppels kunnen proberen.
niet te lang gebruiken, want dan kan het een averechts effect krijgen.
als dit niet helpt, kan je een maand of vier afwachten, want binnen die tijd kan het nog goed spontaan overgaan.
gaat het niet over, haal dan even een verwijsbrief voor de kno-arts; die zet dan een buisje in je trommelvlies zodat het vocht wegkan.
Rieneke1
12 jaar geleden
Het trommelvlies kan als gevolg van de druk van het uitspuiten de verkeerde kant op zijn gaan staan. Als kind heb ik dat een paar keer gehad door oorontsteking. Dan moest ik naar de dokter die met een soort ballonnetje lucht door mijn neus kneep terwijl ik "koekoek" moest zeggen. Dan plopte het trommelvlies terug en kon ik weer normaal horen. Of dit in werkelijkheid klopt kan ik niet vinden op internet, maar zo heb ik als kind het begrepen. Geen idee of die behandeling tegenwoordig nog gegeven wordt. Maar je moet er in elk geval mee naar de huisarts gaan!

Toegevoegd na 4 minuten:
Toch nog iets gevonden: het heet de manoeuvre van Politzer.
Amadea
12 jaar geleden
Je kan aan de huisarts een verwijzing vragen naar een KNO arts.