Was het een bloedprop?

Een tijd geleden werd ik wakker omdat mijn hart heel raar begon te kloppen. Het leek alsof er iets doorheen ging wat eigenlijk niet paste. Is het mogelijk dat het een bloedprop was? Of waren het slechts hartkloppingen?
Ik ben er trouwens niet naar de huisarts voor geweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb geleerd bij reanimatie dat als je hart onregelmatig klopt je even goed moet hoesten, zo "reset" je hartslag weer. Je kunt niet veel doen aan een hartritmestoornis. Als je snel bezorgd raakt en regelmatig hartkloppingen voelt, kunt u het beste proberen niet in paniek te raken en je juist te ontspannen. Stop even met waar je mee bezig bent en haal een aantal keer diep adem. Daarnaast kan het een goed idee zijn om eens even op te staan en een korte wandeling te maken. Soms helpt het om minder alcohol of cafeïne houdende dranken te nemen.

Als de hartkloppingen langer dan enkele uren aanhouden, vaak terugkomen of wanneer u zich onwel voelt, is het raadzaam contact op te nemen met de arts. Dat geldt ook als u kortademig bent, pijn in de borst hebt, ongewoon hevig zweet, duizelig bent, flauwvalt of wanneer de hartkloppingen optreden zonder dat u zich hebt ingespannen, angstig of bezorgd bent of koorts hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoesten is een goede optie, maar werkt niet altijd. En wat je zegt over paniek is helemaal waar, dat had ik er nog even aan moeten toevoegen. Dat maakt gauw dat je in een vicieuze cirkel terecht komt. Plus voor jou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanxxxxxxx

Andere antwoorden (5)

Het kan geen bloedprop zijn geweest, omdat die een infarct zou hebben veroorzaakt
Om zeker te zijn kun je beter een bezoekje brengen aan de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij zijn hier geen vervanging van een goede specialist. Maar het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het een bloedprop was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu nog leeft,.... dan waren het gewoon hartkloppingen ;)
tenzij je heel ongezond leeft en er vaker last van hebt
of er stressvol werk verricht
zou ik me er niet te druk om maken
12 jaar geleden
Ik denk niet dat het een bloedprop was. Waarschijnlijk heb je, zonder dat je het weet, een akelige droom gehad. Dan kan je soms wakker worden met angstige hartkloppingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ook een extrasystole zijn geweest. Soms voelt het dan alsof je hart even stil staat en alle kracht bijzet om weer te kunnen gaan pompen. Is over het algemeen vrij onschuldig, extrasystolen (hartoverslagen) komen meestal ook alleen in rust voor. Maar als je het niet vertrouwt en/of er andere klachten bij komen, zou ik even naar de huisarts gaan. Beter 10 keer te vroeg, dan 1 keer te laat...

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens kunnen het verder ook gewone hartkloppingen zijn of een onregelmatige hartslag. Kan allerlei oorzaken hebben. Zelfs hyperventilatie kan dit veroorzaken.

Ik word ook vaak wakker met hartkloppingen, dan ligt het in 8 van de 10 gevallen aan mijn ademhaling, die onregelmatig is door het (nare) dromen. Maar ik heb ook een hartafwijking, dus een enkele keer is het echt mijn hart.

Maar dat hoeft voor jou niet op te gaan!!! Iedereen is anders. Gewoon ff naar de huisarts gaan als je het niet vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extrasystole daar dacht ik ook aan. Je kan ook een serie extrasystolen krijgen. Dan krijg je twee drie of vier afwijkende hartsamentrekkingen en daarna gewoon weer sinusritme. Het voelt alsof je hart even uit je borstkas wilt komen . maar er kan niets gebeuren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik heb ook vaak extrasystolen... dan gaat het even heel rustig: tik-tik-tik-tik en dan stil... en dan wat gefladder, met extrasystolen en een verhoogd hartritme en dan opeens weer normaal. Is inderdaad een héél vervelend gevoel, maar is onschuldig. Het hart is immers een grote spier, die ook wel eens een eigen wil heeft...