Wie weet wat de symptomen zijn van gordelroos, ik heb rode bultjes op de buik maar zit nu overal, en het jeukt. En is het besmettelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ik heb ook een beetje last van koorts sinds ik dit heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Gordelroos begint vaak met pijn en tintelingen op een bepaalde plek op de huid. De pijn wordt vaak omschreven als dof, brandend, jeukend of elektrisch. Op dat moment is er nog niets op de huid te zien.

De brandende, stekende pijn gaat soms gepaard met koorts of een ziek gevoel. Na enkele dagen komt een rode huiduitslag met kleine, met vocht gevulde blaasjes op. Deze met vocht gevulde blaasjes kunnen heftig jeuken en pijnlijk zijn. De pijn is meestal hevig en gaat gepaard met een branderig, klemmend gevoel en overgevoeligheid van de huid. De roodheid duurt ongeveer twee tot zes weken, daarna verdrogen de blaasjes en vormen ze korstjes. Deze korstjes kunnen kleine littekentjes achterlaten.

Sommige patiënten houden maanden en soms jaren last van de pijn. Dit wordt ook wel het post herpetische pijn syndroom genoemd.

Gordelroos kan overal op het lichaam voorkomen, maar komt meestal voor rond de buik- en taille-streek. Vaak vormt de huiduitslag een soort gordel, vandaar de naam gordelroos. Indien gordelroos op het gezicht, neus of bij de ogen voorkomt, raadpleeg dan altijd een dokter of arts, aangezien het virus rond deze plekken gevaarlijker is.

Gordelroos is besmettelijk, vooral als blaasjes op de huid aanwezig zijn kan het virus worden overgedragen door de lucht of via het vocht van de blaasjes. Neem in ieder geval bij vermoeden van gordelroos tijdig contact op met uw huisarts voor de diagnose, informatie en behandeling.
Wanneer je je binnen 48 uur bij de arts meldt kun je een kuur zelitrex krijgen, dit ter voorkoming van de neuropatische pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het virus dat gordelroos veroorzaakt is hetzelfde virus als vd waterpokken. Het is dus alleen besmettelijk voor mensen die geen waterpokken hebben gehad. Het veroorzaakt dan ook waterpokken. Na de waterpokken nestelt het virus zich in de nekwervel en bij een zwakke weerstand kan het eruit komen als gordelroos. Gordelroos komt dus vanuit de patient zelf.
De blaasjes lijken op de waterpokken behalve dat het op 1 dermatoom (huidzenuw) zit.

Andere antwoorden (2)

Gordelroos geeft een kenmerkend soort huiduitslag met blaasjes. Heel specifiek voor gordelroos is dat deze zich in een bepaald dermatoom bevinden. Dermatomen zijn huidgebieden die bij een bepaalde zenuw horen. Hierdoor zit gordelroos bijvoorbeeld nooit in het midden van de rug of van het gezicht, maar zit het (vrijwel) altijd of links of rechts.

Waarom denk je dat het gordelroos is? Het lijkt me eerder een allergische reactie.

Ga naar de huisarts voor een juiste diagnose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gordelroos is een pijnlijke aandoening. Ik las niets in je vraag over pijn, daarom dacht ik aan een allergische reactie.
Goed dan je naar de huisarts gaat.
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik ook.
Ik dacht dat gordelroos aan een kant van het lichaam zit, dus of rechts of links. Maar ga morgen even naar de dokter, die kan je ook iets tegen de jeuk geven, want dat lijkt me het ergste nu