Hoe zorg je dat een zwelling sneller weg gaat?

Ik heb mijn enkelbanden ongeveer 1,5 maand opgerekt en gescheurt en ik heb ook een breuk in mijn enkel. Op het moment dat het gebeurde zat er een grote zwelling op mijn enkel en vandaag is het gips eraf gegaan en hij zit er nog steeds iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.1K

Antwoorden (6)

koelen koelen koelen. beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Niet forceren maar wel veel bewegen, zodat het lichaam allerlei stoffen makkelijker kan afvoeren.

Koelen helpt dacht ik vooral om een zwelling te voorkomen, en daar ben je dan al te laat mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je dat het kwaad kan als ik op mijn tenen probeer te staan? (balletdansen?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou rustig beginnen. Anders kun je even met een goede fysio overleggen.
idd koelen maar niet te lang! max 10 min achter elkaar.
Anders word je enkel te koud en gaat er juist weer bloed naartoe om het warm te maken.
Je hebt ook cremes waardoor de zwelling sneller hoort weg te gaan, zoals tantum(zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Bedenk dat een zwelling ook een manier kan zijn van je lijf om een beschadigd gebied te beschermen, als een stootkussen.
Kijk of de zwelling blijft als je langzaamaan je enkel weer kunt gaan belasten, en als dat zo is, vraag dan aan de huisarts of dat wel normaal is.
Soms is weefsel beschadigd en blijf je een soort verdikking houden, maar een echte zwelling zou weg moeten gaan. Het kan zijn dat ie er nu nog zit omdat de enkel door het gips niet kon bewegen, en dat je lijf nu pas aan 'opruimen' toekomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de informatie!
Je been hoog houden wil ook vaak goed helpen.
Met slapen 's nachts een kussen onder je enkel/onderbeen leggen is ook nog een oplossing voor dit idee 's nachts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er is na 2 a 3 weken nog steeds sprake van een flinke zwelling of de enkel is na 5 weken nog steeds zeer gevoelig en nog nog instabiel voelt kan je best naar een fysiotherapeut gaan.
De fysiotherapeut zal zich dan richten op het verminderen van de zwelling d.m.v koudetherapie en bewegingstherapie. Als de banden verzwakt blijven worden er oefeningen gedaan voor het versterken van de spieren en de banden rond het gewricht.

Uw fysiotherapeut kan, als er te veel zwelling is of als er te veel pijn bestaat, besluiten de enkel in te tapen.
In het algemeen wordt de tape na tien dagen verwijderd. Dan wordt opnieuw bekeken, of nogmaals ingetaped moet worden. In sommige gevallen kan dit meermalen nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! Ik ben gister naar de fysio geweest en er gaan er nu aan werken ze zij dat het nog zeker 6 weken gaat duren voordat hij weg is.