Als je de pil slikt, komt dit dan ergens op papier te staan waar je ouders erachter kunnen komen?

Ik heb onwijs veel last van menstruatieklachten. Ben al een aantal keer flauw gevallen en ik heb een hele nare pijn, continue.
Nu zijn mijn ouders niet zo voor op de pil, maar ik wil hem graag om deze redenen. Daarom wou ik het achter hun rug doen, maar krijgen hun dit dan op papier ergens te staan dat ik dit slik??? Of via de zorgverzekering ofzo??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (10)

De dokter heeft een geheimhoudingsplicht maar de verzekering zal toch een rekening sturen als je eigen risico nog niet op is. Maar waarom zou je het niet gewoon tegen je ouders zeggen? Al zeg je dat je naar de huisarts gaat omdat je last hebt van menstruatie ? Kan je altijd kijken wat de dokter zegt.. En het dan je ouders vertellen??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent... maar als je onder de 16 bent is de huisarts volgens mij verplicht het aan je ouders te vertellen.. Boven de 16 niet, en dan zien je ouders het ook niet op een papier van de zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ouders je zorgverzekering betalen en jij naar de huisarts gaat om de pil aan te vragen en je bent nog niet over het eigen risico heen dan krijgen je ouders hier een rekening van.

Je kunt het beste niets achter de rug van je ouders om doen, want als ze er eenmaal achter komen, zullen ze vast denken dat je de pil voor andere doeleinden gebruikt.

Mijn advies is om er rustig met je moeder over te praten en samen naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je huisarts heeft geheimhoudingsplicht dus hij mag je ouders niet inlichten. Je krijgt dus gewoon je recept mee. Maar dan zijn we er nog niet. De apotheek zal de rekening betaald willen krijgen. Zorg dus dat je contant betaald (vraag vooraf eventueel wat dit kost) zodat de rekening niet bij je ouders terecht kan komen.
Eventueel kun je de pil ook krijgen via Sense, het voormalige Rutgershuis.
Op de site van Sense.info kun je meer informatie vinden en er is tevens een informatielijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent 18. Er is maar één persoon die mag beslissen of jij (uiteraard in overleg met de dokter) de pil mag. Jij.

Je ouders zullen er gewoon mee moeten leren leven.

Trouwens: heb je dit al met ze overlegd? Wat hebben ze tegen de pil? In het ergste geval heb je seks en wordt je niet zwanger. Nou én, je bent een volwassen vrouw!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huisarts is verplicht tot geheimhouding.
Ga naar de huisarts en spreek over je probleem. Als je zoveel last hebt van je menstruatie, is de pil inderdaad een oplossing. Vertel daarna gewoon tegen je ouders dat de huisarts de pil heeft voorgeschreven. In jouw geval dient (voorlopig) de pil als medicatie. Wat kunnen je ouders daar nu tegen hebben? Ik kan me niet voorstellen dat ze hun dochter pijn laten lijden, terwijl er een oplossing voorhanden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe de opleiding tot apothekersassistente en een paar weken geleden hadden we in de klas een discussie of dit nu wel of niet bij de ouders terecht kwam. Ik heb stage gehad en bij veel jonge meisjes stond in hun historie dat hun ouders het niet mogen weten dat ze de pil gebruiken, vandaar dat wij deze discussie hadden. Toen heb ik een zorgverzekering gebeld en dezelfde vraag gesteld.
In de apotheek hebben ze ten alle tijde jouw pil in jouw historie staan, maak je geen zorgen, dit mogen je ouders niet zien. Vertel in de apotheek dat je ouders niet mogen weten dat je de pil gebruikt, dit wordt in je historie gezet en dit gaan ze ook gebruiken wanneer ze de maandrekening naar je zorgverzekering sturen. Op het papier dat je ouders krijgen van de zorgverzekering staat dan geen 'anticonceptiepil *merknaam*' ofzo, maar dan staat er 'farmaceutische hulp apotheek'. Dit is het geval wanneer jouw pil uit de eigen risico wordt betaald.
Wanneer je pil niet vergoed wordt, kun je de pil gewoon contant afrekenen en dan komt het sowiesoe niet op de rekening.
Het is trouwens zo, als jouw vader of moeder ziet dat er 'farmaceutische hulp apotheek' op de rekening staat en ze gaan bellen naar de zorgverzekering om te vragen wat die farmaceutische hulp is, mag de zorgverzekering dit niet vertellen, sterker nog, dit weet de zorgverzekering vaak niet eens dat het de pil is. Vervolgens zouden je ouders de apotheek of huisarts mogen bellen, maar ook zij mogen dan niet vertellen wat de farmaceutische hulp is geweest.
Zo zit dit dus in elkaar. Geef dus gewoon bij je apotheek aan dat je ouders dit niet mogen weten. Ze vinden dit in de apotheek echt niet raar, want het gebeurd heel vaak dat de ouders het niet mogen weten.
Een andere optie is het je ouders gewoon eerlijk te vertellen dat je aan de pil bent. Want waarom zijn je ouders tegen de pil? Om religieuze redenen of om de reden dat je -zo denken meer mensen- er onvruchtbaar van kunt worden. Als het om religieuze redenen is, kun je het beter misschien niet vertellen, maar als het om de laatste reden is, kun je hen gerust vertellen dat het onzin is. De pil laat je eierstokken als het ware 'slapen' tot je weer stopt met de pil (in de stopweek blijven de eierstokken ook 'slapen'). Dus wanneer je stopt met de pil te gebruiken, is de kans nihil dat je onvruchtbaar wordt. Ben je daarna wel onvruchtbaar, dan is het 99 van de 100 keer dat je vóór het pilgebruik ook al onvruchtbaar was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit antwoord kan ik me ook prima in vinden moet ik zeggen.
Je zou ook kunnen overwegen om een Mirena-Spiraaltje te nemen,ik heb ook heel veel van deze klachten gehad en de arts adviseerde een spiraaltje en ik heb totaal geen klachten meer en dit is ook minder schadelijk dan een pil.
De arts en apotheek hebben allebei geheimhouding.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat komt op de uitkeringsspecificatie van je zorgverzekeraar te staan. Betaal jij je eigen rekeningen daarvan en ben je dus zelf verzekerd en laten je ouders je post gewoon dicht zitten, dan is er niks aan de hand. Maken jou ouders je post open of sta je nog bij hun op de polis dan zit het er dik in dat ze er achter komen.
Maar de huisarts heeft in ieder geval zijn beroeps geheim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er last van hebt gewoon doen want het is voor je eigen best wil. Een dokter mag er niets over zeggen tegen je ouders en zeker niet als je dat vraagt. Ook krijgen je ouders geen papier in huis daarover.

Ik heb het zelf ook gedaan toen ik een jaar of 13 was. Had er ook veel last van maar mijn vader wou er maar niet naartoe. Maar ik had zoiets van ja zoek het uit, jij hoeft er niet mee te lopen en ben naar de huisarts gegaan met dit verhaal.

De dokter zal je verhaal begrijpen, jij doet het voor de pijn. Ouders denken meteen het ergste van misschien ga je dan wel sex hebben of onverantwoord, dat soort dingen.

De dokter zal je gewoon een pil voorschrijven en jij bent van de klachten af, of ze worden op zijn minst minder. De dokter krijgt vaak genoeg dit soort meiden, die de pil niet mogen van de ouders. Maar het is jou lichaam en jou keuze en zo zal de dokter dat ook zien.

Veel succes!