Wat heb ik als er altijd één neusgat bij mij dichtzit, nooit allebei, en als ik op mij zij ga liggen het andersom is?

Als mijn rechterneusgat dicht zit en ik ga op mijn linkerzij liggen gaat ineens mijn rechterneusgat weer open en de linker dicht en andersom. Mijn neusgaten zijn nooit allebei tegelijk verstopt. Meestal 1 . Soms 1,5.

Wat heb ik dan en kan dit ook vermoeidheid veroorzaken ? Daar heb ik ook last van. Moe opstaan, veel gapen, snel hoofdpijn.

Wie weet raadt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
35.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mennok, er zijn te veel mogelijkheden om zomaar op te noemen. Vandaar eerst enkele vraagjes voordat ik eventueel een antwoord durf formuleren. Heb je dit alleen als je neerligt? Heb je dit al je hele leven lang? Zoniet, hoe lang al? Hoe oud ben je momenteel? Was het van bij aanvang even erg, of nam de druk geleidelijk toe? Komt de druk even snel opzetten, of is dit verschillend afhankelijk van op welke zij je ligt? Is de druk aan beide kanten op zijn hoogtepunt even groot? Ik neem aan dat de druk weggaat als je rechtstaat? Gaat hij ook weg of wordt minder als je op je rug ligt met je hoofd op een dik kussen. Hoeveel tijd is daarvoor nodig? Voel/hoor je soms een soort klik in je neus waarna de druk plots veel minder wordt? Hoe verloopt de belemmering; eerst drukopbouw met daarna ademprobleem, gelijktijdig of eerst ademprobleem en daarna drukopbouw? Is er sprake van hoofdpijn? Wanneer heb je die dan en laat die zich op een zeer precieze plaats situeren? En waar dan? Heb je ooit al ingrepen laten doen aan je neus of sinusholten? Heb je last van chronische sinusitis? Helpen de medicijnen dan snel en afdoende, of langzaam en tijdelijk? Zijn er ooit al X'en of CT's van je neus en/of sinussen gemaakt? Wat was dan de inhoud van het protocol?
Je kan je probleem heel waarschijnlijk verlichten door net voor 't slapen een spray te gebruiken met xylometazoline als werkzaam bestanddeel. Na diep/hoog inhaleren nog minstens 5 minuten je bovenlichaam rechtop houden. Dit mag je echter maar gedurende korte termijn gebruiken.

Antwoorden (5)

Je ademt maar door een neusgat tegelijk. Dus misschien lijkt dit wel raar maar is het het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://m.goeievraag.nl/vraag/181549?from=www
Ik ben bang dat je een (hopelijk) lichte vorm van huisstofmijtallergie hebt.

Wij hebben er hier ook last van, vooral als je in bed ligt dus, want tenzij je van die speciale hoezen hebt (en die kun je op vergoeding krijgen als je aantoonbaar allergisch bent) zit je matras EN kussen vol met die beesten.

Dat je ook vermoeid bent vind ik zelf ook wel een symptoom. Tenzij iemand anders nog met een antwoord komt waarvan jij denkt: ja dat is het vast, zou ik zeggen, laat je maar eens testen.

Er is niet veel aan te doen maar dan weet je het ten minste en ga je bijv geen boeken staan uitkloppen in een dichte kamer etc
12 jaar geleden
Het is mogelijk dat je chronische sinusitis (bijholteontsteking) hebt.
Daar moet je mee naar de huisarts.
Het kan zijn dat je antibiotica nodig hebt om daarvan te genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook de oorzaak kan zijn is dat je neustussenschot los zit (echt waar) en daardoor wanneer je op je zij ligt je neusgat dicht gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit fenomeen werd al eerder bestudeerd, maar het mechanisme is -voor zover ik weet- nog niet bekend.

Iedereen zou dat in meer of mindere mate hebben; het afwisselend dichter en opener worden van de neusdoorgang.
Uiteraard versterkt het gevoel als je bv. neuspoliepen hebt, al dan niet allergische rhinitis, sinusitis, enz...

Er zijn twee hypotheses:

1)
Door op de zijde te liggen krijg je congestie van (als ik me niet vergis) het onderste neusgat. Het bovenste neusgat ontzwelt en je ademt vrij door dat bovenste neusgat, terwijl het onderste verstopt aanvoelt.
Zodra je je omdraait, zal ook de congestie van kant wisselen en wordt het andere neusgat op haar beurt doorgankelijk.

2)
Andere wetenschappers vermoeden dat oorzaak en gevolg omgedraaid werden. Zij denken dat er een soort cyclus is in neusbevochting of -doorbloeding die maakt dat om beurt het ene neusgat en dan weer het andere dicht of open zit, oftewel gezwollen of ontzwollen is.
De cycli zouden zo'n 1,5 uur duren.
Deze wetenschappers menen dat wij ons omdraaien in onze slaap om beter te kunnen ademen door (weeral als ik me niet vergis) het vrije neusgat boven te leggen.
Dus zodra het onderste opengaat, zou je spontaan van kant wisselen volgens deze wetenschappers.

Wie het echter bij het juiste eind heeft, is niet geweten.

Wel kan een bemoeilijkte ademhaling zorgen voor vermoeidheid, moe opstaan, en dergelijke.
Heb je bovendien snel hoofdpijn, dan zou je mogelijk een bijkomend probleem kunnen hebben zoals bv. sinusitis of chronische rhinitis.

Een huisarts of KNO- (keel-neus-oor)arts kan nagaan of je problemen hebt van de bovenste luchtwegen. Hier is vaak eenvoudig iets aan te doen trouwens.