Ik ben een meisje van 18 en heb veel last van mijn onderrug. Er is ooit vastgesteld dat mijn ene been langer is dan de andere

Zou dit hiervan een oorzaak kunnen zijn, en kan dit schadelijk zijn voor je rug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Je zou een lichte vorm van scoliose kunnen hebben.
Ik heb ook een lichte vorm en het kwam pas aan het licht toen ik puber was, de klachten lijken op die van jou.
Andere klachten kunnen zijn;
*gekanteld bekken;
*niet even lange benen;
*aandoening van de tussenwervelschijven;
*zenuwknelling;
*hoofdpijn;
*uitstralende pijn naar de benen.

Scoliose is een zijdelingse verkromming van de rug (wervelkolom), waardoor een of twee bochten ontstaan.
Het komt voor bij 4 op de 100 mensen in meer of mindere mate.
De huisarts kan je een doorverwijzing geven. In het ziekenhuis zullen ze waarschijnlijk röntgenfoto's maken van je rug, zo kunnen ze zien of je en hoe je kromming in de rug loopt en zo bepalen of en welke behandeling voor jou van toepassing zal zijn.

In mijn geval heb ik onder mijn kortere been een zooltje van 1 cm onder de hak van de schoen gekregen en cesartherapie om de spieren in de rug sterker te maken en je een goede lichaamshouding aan te leren.

Wacht niet te lang met je bezoek aan de huisarts, het gaat hier wel om je rug / gezondheid. Je bent nog maar 18 jaar en het moet je hele leven nog mee. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat je zo veel tijd in iemand steekt!! Ik zit bijna op de 100 puntjes.. Je plusje komt er aan. Als het te lang duurt hou je hem van mij te goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Chillm. Ik heb jou zojuist ook een paar +jes gegeven.

Andere antwoorden (11)

Nu, ik weet bijna zeker dat dat de oorzaak van je rugpijn is!
Maar bezoek eens een Cesartherapeut. Die kan uitsluitsel geven. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is hier iemand die bijna iedereen een min geeft bij deze vraag, erg oneerlijk. Zeker wanneer het gewoon een goed antwoord is. Van mij een +
Ja je staan dan scheef en dit corrigeerd je onderrug. Dit zou belastend kunnen zijn. er zijn schoenen te bestellen waar de ene zool iets hoger is. Je ziet dit nouwlijks dus je loopt echt niet voor schut
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote kans ja, ik zelf heb een verhoging in me ene schoen zadat me benen even lang lijken voor je spieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga maar eens bij een podotherapeut langs voor steunzolen, ik heb er baat bij..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoef je niet te minnen! Ik heb steunzolen omdat ik rugklachten had en ik dacht je te kunnen helpen met mijn ervaring maar kennelijk weet je het zelf beter! Stel dan geen vraag hierover!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aattjjee is nog niveau 1, dus die kan nog niet minnen... (minnen komen ook niet van mij trouwens)
Ik had op ongeveer jouw leeftijd ook veel pijn in mijn onderrug.

Mijn dokter zag het al snel: verkeerde houding en te slappe buikspieren.
Ik kreeg oefeningen mee.
Later bij de fysiotherapeut werd vastgesteld dat mijn ene been 2 cm korter zou zijn dan het andere.

En later bleek dat weer niet het geval te zijn....

Dus
Trek niet te snel conclusies.
Ga naar de dokter.

Die kan je doorverwijzen naar een therapeut of specialist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is hier iemand die bijna iedereen een min geeft bij deze vraag, erg oneerlijk. Van mij een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij ook+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En van Annepanne ook een plusje!
Ik heb dat ook, tis maar een klein verschil. Als ik met 'mn korte been' op een drempel sta en mn lange been gewoon op de vloer voel ik dat mn heup ontlast word. Nu heb ik n geurvreter in mn korte been schoen en dat helpt wel een beetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt bij de schoenmaker een stukje onder je hak van je schoen laten maken, hielp mij ook goed.
Bij verschil van lengte in de benen ontstaat er een scheefstand in de onderrug. Waardoor er een onevenredig gebruik ontstaat. Hetgeen vaak pijnklachten oplevert en na jaren door eenzijdige gebruik slijtage kan veroorzaken.

Maar om zeker te zijn van de oorzaak moet je het laten onderzoeken. Diegene kan je dan ook van goed advies dienen, om zodoende het een en ander voor te blijven, zodat je pijnloos en zonder blessures door het leven kan gaan.

Mijn advies, neem de moeite en laat er naar kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook 1 been dan 1,5 cm korter is. Echter heb je dit je hele leven al en natuurlijk is het niet bevorderlijk voor je rug hier komt de klacht vast niet alleen vandaan. Denk om je houding, gewicht, balans tussen buik en rug spieren etc... Raad je aan bij een podoloog zooltjes aan te laten meten. Zie je niets van in schoenen en corrigeerd het verschil. Meeste verzekeringen dekken dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan misschien eens naar de osteopaat met je klachten.
Osteopathie is een manuele geneeswijze die zich richt op het vinden en behandelen van bewegingsbeperkingen in het lichaam die klachten veroorzaken. Een osteopaat onderzoekt en behandelt altijd het gehele lichaam en werkt uitsluitend met zijn handen. Hij of zij gebruikt geen medicijnen of apparaten. Hij of zij maakt los wat los moet zitten en herstelt zo met (overwegend) zachte handgrepen het zelfgenezend vermogen van het lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je geleerd om 'netjes' en rechtop te zitten. Dan kan het zijn dat je dit hebt overdreven en dat je juist veel spierkracht gebruikt om die zithouding aan te nemen. Dat zal uiteindelijk ook tot overbelasting leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Aattjjee,

ik heb jaren en jaren last gehad van mijn onderrug, ik kon bijna niet uit mijn stoel komen van de pijn ben gaan zwemmen, het bad waar ik zwem heeft een jetstream, als ik dan de straal op mijn onderrug had gehad kon ik weer verder. Vorig jaar was ik eens in een natuurwinkel, en sprak de winkeleigenaar, omdat ik erge onderrug klachten had, hij zei er drukt een gedeelte van de darm op. Sinds ik geen melk meer drink en geen roomboter meer gebruik, ook geen kaas, zijn mijn onderrugklachten verdwenen.Ik drink wel karnemelk en gebruik plantaardige boter. Misschien kan het met je voeding te maken hebben. Houd eens een lijstje bij wat je eet en drinkt, en kijk dan eens welke dagen je ergere rugklachten hebt.

Ik hoop dat je mag genezen!
Sterkte en beterschap.