Ik slik al maanden temazepam. Nu heb ik het toevallig een paar dagen niet genomen en voel me heel beroerd. kunnen dit ontwenningsverschijnselen zijn?

Ik ben honds-moe, geirriteerd , overgevoelig voor harde geluiden en fel licht, misselijk, heb weer last van stijve spieren en heb koppijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik ben nu geneigd om maar weer Temazepam te gaan gebruiken, want ik kan die ellende van lichamelijke klachten er echt niet bij gebruiken nu.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overleg eerst met je huisarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom? Ik slik het toch al jaren?
Alleen nu ff 2 dagen niet gehad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom? Omdat het om medicijnen gaat. Dan kun je het beste advies inwinnen bij de arts of wat laagdrempelligger de apotheek. Die vertellen je keurig wat er aan de hand is en wat je nog kunt verwachten. Daar zijn ze nou eenmaal voor.

Het beste antwoord

Na een gebruik van enkele maanden moet je geleidelijk stoppen!

Bij plotseling stoppen heb je kans dat binnen enkele dagen ontwenningsverschijnselen ontstaan, zoals hartkloppingen, slapeloosheid, angst, prikkelbaarheid, een gejaagd gevoel, spierkrampen, trillen en overgevoeligheid voor licht, geluid en aanraking.

Als je de dosis langzaam verlaagt, heb je geen of minder last van ontwenningsverschijnselen.

Vraag je arts of apotheker om advies over een goed afbouwschema.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, zulke medicijnen moet je afbouwen en niet in 1 keer mee stoppen want zo voelt je lichaam dat , je kan beter even je huisarts bellen hoe je het nu moet gaan innemen , of je ze weer normaal kan innemen of niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan. Tamezapam werkt verslavend bij dagelijks gebruik. Zie http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Temazepam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Annepanne;

Dat zou best kunnen. Ik heb Temazepam ooit eens een week of twee geslikt en had dat soort verschijnselen al tijdens het gebruik. Ik ben er dan ook zo snel mogelijk mee gestopt. Overleg eens met je huisarts of je het nog steeds nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Temazepam is zo verslavend als wat. Zou dus ehel goed kunnen dat je ontwenningsverschijnselen hebt.
Vreemd dat je het nog voorgeschreven hebt gekregen en al zo'n lange tijd gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat ik het niet alleen voor het slapen gekregen heb maar ook tegen angst. Alleen ik heb het ook gecombineerd met morfine (al was dat gemengd met paracetamol) en ook daar ben ik nu in 1 keer mee gestopt. Heb het gevoel alsof ik een gigantische aanslag op mijn lichaam heb gepleegd nu..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is lang ik slik het al 2 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent dus tegelijk gestopt met morfine en temazepam? Ik zeg: even je huisarts bellen. Overleg even of je gaat doorbijten of voor een afbouw schema kiest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met morfine mag je nooit ineens stoppen! Altijd overleggen met HA hoe af te bouwen.
Als u dit slaapmiddel slechts enkele dagen achter elkaar heeft gebruikt, kunt u in één keer stoppen. Er treden dan over het algemeen geen ontwenningsverschijnselen op.

Heeft u het langere tijd gebruikt? Dan is de volgende informatie voor u belangrijk.

Heeft u dit slaapmiddel meer dan twee weken achter elkaar gebruikt, en gebruikt u het dan opeens niet meer? Dan heeft u kans op 'ontwenningsslapeloosheid'. Uw lichaam verwacht het effect van het slaapmiddel om in slaap te vallen. In het begin gaat het slapen daardoor weer moeilijker. Gebruik het daarom alleen af en toe en nooit meer dan enkele dagen achter elkaar. Heeft u het wel langere tijd gebruikt? Bouw de dosering dan langzaam af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan beter om de dag slikken eerste en pas dan stoppen, ik heb er serieus van moeten afkicken. rare tinteling in jetong, en je hersens lijken te draaien een knak in je oor.. moeilijk te beschrijven.
maar door de verschijnselen moet je heen.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de nadelen van benzodiazepinen, waarvan temazepam er één is, is dat ze na twee, drie weken niets anders meer doen dan bijwerkingen veroorzaken. En onthoudingsverschijnselen, waaronder de harder terugkerende klachten waarvoor je het spul ooit bent gaan gebruiken. Ik vind dat je dit soort dingen heel goed moet weten voordat je eraan begint, al is het alleen maar om het niet langer te gebruiken dan strikt nodig is. Langzaam verminderen en even op je tanden bijten als je helemaal stopt is het enige dat er op zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit zijn zeker ontwenningsverschijnselen. Ben je er wel op advies van een arts mee gestopt, of wou je het zelf proberen?
Want je moet het inderdaad rustig afbouwen, zodat je het minst last van ontwenningsverschijnselen hebt.
Als ik jou was zou ik naar een arts gaan, en als dit al op zijn advies was tegen hem/haar zeggen dat je liever rustig wilt afbouwen omdat je er op deze manier te veel last van hebt.