Hoe komt het dat het tijdens het opstaan zwart voor je ogen wordt?

Tenminste, ik heb hier bijna elke dag last van. Anderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook deze vraag is al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/zwart-ogen.161151
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/normaal-opsta-zwart-ogen.113529

Antwoorden (9)

Mogelijk heb je bloedarmoede. Laat je bloed eens testen op Hb en dan weet je het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik ook. Het schijnt te maken te hebben met het bloed in de hersenen en je evenwicht dat ffff voor kortsluiting zorgt op je harde schijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan ook door lage bloeddruk komen en/of vermoeidheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik en heel veel mensen die ik ken hebben hier ook last van. Het ligt gewoon aan dat je in de groei bent. Je kan je hb laten testen maar in mijn ervaring en dat van mn kenissen is dat allemaal in orde. Ik zeg niet dat het bij jou automatisch ook zo is, maar ik zou je niet teveel zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Symptomen lage bloeddruk:

Vaak geeft een lage bloeddruk geen klachten, maar soms kan je last hebben van duizeligheid, je licht voelen in het hoofd of zelfs flauwvallen. Dit treedt meestal plotseling op, bijvoorbeeld als je opstaat.

Het flauwvallen komt doordat er plotseling onvoldoende bloed door je aderen stroomt om ook je hersenen en longen van bloed te voorzien. Vooral ouderen en mensen die medicijnen tegen een hoge bloeddruk nemen, kunnen last hebben van bleek zien, een zwakke pols, verwijde pupillen en flauwvallen.

Bij extreme hitte kun je ook flauwvallen. Het bloed stroomt dan naar je huid om je lichaam af te koelen, waardoor je hart en hersenen te weinig bloed krijgen.

http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/108/lage-bloeddruk.html

http://www.medicinfo.nl/bka_9_1_0_0_0_0

Het kan eventueel ook nog wijzen op bloedarmoede, of beide, zoals ik zelf ooit had, komt ook voor. Persoonlijk denk ik dat het zwart voor de ogen worden te maken heeft met bloeddruk. Deze symptomen worden bij de lage bloeddruk namelijk wel omschreven, en bij bloedarmoede niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedarmoede
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste tijd wat minder maar toen ik nog jong, slank en ongeveer net zo lang was als nu had ik dat regelmatig. Ik had toen een wat lage bloeddruk. Daar kun je weinig meer aan doen dan gewoon wat rustiger overeind komen als je gelegen of een poosje gebukt of gehurkt hebt. Het kost dan iets langer tijd om de bloeddruk in je hoofd op peil te krijgen waardoor de zuurstoftoevoer even onvoldoende is. Andere oorzaken zoals anemie moet je natuurlijk niet uitsluiten maar dit is wel de meest voor de hand liggende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door lage bloeddruk kan het zijn dat je hoofd even geen nieuwe zuurstof ontvangt als je opstaat.

Je hart moet immers extra druk zetten om het bloed daarheen te krijgen.

Als je dat ondervindt sta je best niet te snel op om flauwvallen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je in de groei bent of in de puberteit, dan hebben meer mensen hier last van .Ik het er zelf ook last van. Je moet gewoon rustig opstaan, eerst rechtop gaan zitten, en dan pas opstaan. Het komt dat je zwart voor je ogen word omdat als je ligt, er in je lichaam een andere "bloedbalans"is. Als je gaat staan, moet deze bloedbalans anders worden ingedeeld, en duurt het even tot die weer hersteld is, Er moet als het ware bloed omhoog naar je hoofd.
Als je te snel opstaat, is dit nog niet gebeurt, en word het zwart voor ogen
Mijn advies: rustig opstaan, zoals hierboven beschreven. Maar ik zou toch even langs de huisarts gaan ermee, dan heb je zekerheid, en kan hij je nog wat tips geven, en weet je of je je er druk over moet maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan komen van als je te snel opstaat en dan hebben je hersenen te weinig zuurstof