Waarom heb ik altijd steenpuisten en kom ik er nog ooit vanaf?

Is er een weg, komt de volgende er weer aan. Ik heb de fout gemaakt er twee uit te knijpen en die zijn dieper gaan zitten. Heb ze nu al maanden lang nu en ziet er uit alsof er een donkere vlek op is.

Ik heb sinds gisteren weer een en kan nauwelijks zitten van de pijn. Ik ben er nog nooit mee naar de huisarts geweest en dat wil ik liever ook niet.

Hoe kan ik het zelf oplossen?, waarom krijg ik ze en zoveel achter elkaar die zo lang blijven? En is dit iets wat altijd blijft terugkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Zorg voor een goede weerstand, probeer of de pijn minder wordt door een nat verband. En ga toch naar je huisarts om dit te bespreken, want het kan zijn dat het verstandig is om een keer een antibioticakuur te doen.
Bovendien: een steenpuist op je kont is uitermate hinderlijk, zoals je zelf al merkt, en door het zitten wordt de druk op de puist groter. Daar kan de huisarts misschien wat aan doen (puist op een goede manier openmaken bijvoorbeeld).

""Furunculose" is de term die gebruikt wordt bij mensen die voortdurend nieuwe steenpuisten ontwikkelen. Hierbij gaat het vaak om mensen die dragers zijn van de stafylokokken; de stafylokokken bevinden zich dan vaak in de neus en het perineum (= het gebied tussen het geslachtsdeel en de anus).
Bij mensen met suikerziekte, overgewicht, overmatig zweten, ondervoeding, slechte hygiëne, bloedarmoede of andere ziekten die de weerstand verlagen kan furunculose eerder optreden."
http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1028661315
Daar kun je ook lezen dat je met furunculose echt even naar de huisarts moet.
Hopelijk ben je er over een tijdje helemaal vanaf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ten eerste: Ga ermee naar de huisarts, want je weer helemaal niet zeker dat het steenpuisten zijn.
Ten tweede: Ga er niet zelf mee prutsen, want als het steenpuisten zijn, dan wordt je steeds weer besmet. Steenpuisten zijn namelijk ontstekingen die ontstaan door de stafylococ bacterie. Je moet daar een antibioticakuur voor krijgen anders blijft het terugkeren.

Dus, z.s.m. naar de dokter ermee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je veel last hebt van steenpuisten, kan het zijn dat je misschien diabetes hebt, zonder dat je het zelf weet: dus zsm naar de huisarts.

Toegevoegd na 52 seconden:
Niet alleen veel maar ook vaak last van steenpuisten hebben bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb er nooit van gehoord dat diabetes patienten meer last hebben van steenpuisten.
Een steenpuist ontstaat als een haarzakje geïnfecteerd raakt met een bacterie. Iedereen kan zomaar een steenpuist krijgen, zowel mannen als vrouwen, en ook op iedere leeftijd. De bacterie Staphylococcus aureus komt bij veel mensen voor op de huid, vooral in de neus en in het kruis.

Furunculose is de term die gebruikt wordt bij mensen die voortdurend nieuwe steenpuisten krijgen. Het kan zijn dat deze personen dragers zijn van de stafylokokken. De stafylokokken bevinden zich dan vaak in de neus en op het perineum (het gebied tussen het geslachtsdeel en de anus).
Het kan zinvol zijn om dan een algemeen bloedonderzoek te laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hygiënische maatregelen zijn nodig om te voorkomen dat de bacteriën zich verspreiden. Als je vaker een steenpuist hebt, dan zijn deze adviezen extra belangrijk:

•Raak de steenpuist niet aan (dus ook niet drukken of krabben);
•Was regelmatig je handen met zeep;
•Knip je nagels kort;
•Gebruik je eigen handdoek en neem elke dag een nieuwe handdoek;
•Was elke dag je lichaam met zeep.
•Heeft je vaak steenpuisten? Was dan je lichaam twee tot drie keer per week met een zeep of shampoo met povidonjodium of chloorhexidine. Dit kunt u bij de drogist of apotheek kopen.

Is de steenpuist erg pijnlijk, heeft u ook koorts of wordt u ziek, dan moet soms een sneetje in de zwelling worden gemaakt om de pus eruit te laten. Dit moet u op de praktijk laten doen. Ga er niet zelf in prikken of op drukken. Spoel daarna dagelijks de wond met lauw water uit de kraan of de douche. Doe daarna een nieuw verband er omheen. Komt er nog viezigheid uit de wond, dan kan een nat verband soms helpen de wond schoon te krijgen. Een steenpuist geneest snel als de pus er eenmaal uit is.