Wat tegen een droge mond door extreem medicijngebruik ?

Iemand die ik ken moet veel medicijnen nemen (Vooral kalmeerpillen en antidepressiva) en heeft altijd een droge mond, tong (dik wit speeksel) en keel.Véél drinken helpt niet, extra sterke muntjes of zuur snoep, mondspoelingen... het helpt allemaal niet. Zijn er nog andere suggesties dan hetgene ik net heb vernoemd ? Er zou iets op de markt moeten zijn, want schijnbaar hebben wel meer mensen hier last van, een soort artificieel speeksel ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Indien de hoeveelheid speeksel niet meer te stimuleren is, kunnen kunstspeeksel, mondgel of speekselsubstituuten verlichting bieden.

Verlichten monddroogte d.m.v:

spoeldranken: Biotène Oral Balance, Zendium
kunstspeeksel: Xialine, Saliva Orthana
mondgel: Biotène Oral Balance, Multi-oral gel

In sommige ernstige gevallen kan medicatie voorgeschreven worden, bijvoorbeeld pilocarpine. Dit medicijn heeft veel bijwerkingen zoals hevig transpireren waardoor het beperkt toepasbaar is.

Voor het slapen gaan en in de nacht kan een mondgel (Biotene of Multi Oral gel) gebruikt worden omdat deze beter blijft kleven in de mond en tijdens de slaap de speekselvloed het laagst is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij mij helpt het eten van kauwgom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een droge mond kan het beste worden tegengegaan met speekselvervangers. Eventueel kan een lage dosis van het medicijn pilocarpine een tijdelijke verlichting geven, maar dit medicijn wordt weinig gebruikt omdat het effect gering is. Er bestaan ook speekselvervangingsvloeistoffen (kunstspeeksel) in de vorm van sprays. Ze maken de mondholte vochtig, waardoor het branderige, droge gevoel afneemt. Door kunstspeeksel kan de tong gemakkelijker bewegen en worden de slijmvliezen soepeler.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok ... dit is het soort informatie dat kan helpen... + -je
Bij de apotheek kun je een tandpasta krijgen die helpt bij een droge mond. Mss kan je kennisje dat eens proberen. De apotheker kan je zowiezo verder helpen met deze klacht.