Mijn ontlasting heeft een andere kleur en geur dan normaal. Hoe kan dit?

Misschien niet zo'n frisse vraag op de zondagochtend, maar mijn ontlasting heeft een hele lichte kleur, bijna naar het geel/oranje toe, en ruikt heel sterk. Ook is het veel dunner dan normaal.
Eens in de zoveel tijd heb ik dit. Mijn buik is ook de hele tijd aan het rommelen maar het is niet echt diaree. Hoe kan dit en wat is dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Gister naar de wok gegaan. ;)

Het kan eten zijn van de nacht ervoor maar het kan ook een virus zijn wat je lichaam probeert uit te stoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat altijd als ik wat alcohol gedronken heb de avond daarvoor.

Maar als je jezelf hier zorgen over maakt adviseer ik je een soort logboek bij te houden. Wellicht reageer je niet zo goed op bepaald voedsel of bepaalde dranken, en dan is dit het gevolg. Doorgaans vind je de oorzaak wel met zo'n logboek. Bij twijfel of onrust kan hè altijd je ontlasting laten onderzoeken via de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lichte kleur van de ontlasting kan te maken hebben met de lever of de gal. Is je urine ook donkerder van kleur zal het bijna zeker iets met de lever te maken hebben.
Ga naar de huisarts. Met een simpele test van een staaltje zal je al veel meer weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shit happens.

Oke flauw. Maar als je er echt met regelmaat last van heb, zou ik wel even langs de dokter gaan. Ik heb ook wel eens dat het niet helemaal is naar 'behoren', maar dat is zo nu en dan at random. In ieder geval; de dokter weet hier meer van dan ik ;) Good luck with it.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is het iets van wat je gisteren nog hebt gegeten. Misschien kan je bijhouden wanneer je het hebt en zo kijken door welke voedsel het komt.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opvallend lichte ontlasting is meestal een gevolg van een obstructie in de galwegen. Dat kan door een steen worden veroorzaakt maar ook door een ontsteking van de galwegen (cholecystitis) of van de lever (hepatitis). Als dat wat langer duurt wordt de urine donker van de gal, die ook jeuk veroorzaakt over het hele lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook zijn dat het voedsel zo snel door je spijsverteringskanaal is heengegaan dat het nauwelijks tijd heeft gehad om normaal verwerkt te worden.
Dan kun je erg lichte ontlasting krijgen, maar meestal is die dan ook erg dun, omdat het meeste vocht pas in de dikke darm uit de ontlasting gehaald wordt.
Misschien heb je dan iets gegeten/gedronken dat niet goed gevallen is. Noteer eens elke keer als je hier last van hebt wat je de dag ervoor gegeten/gedronken hebt, mogelijk ontdek je een patroon.
Ik had vroeger last van een spastische darm, en dit gebeurde me regelmatig (ik at erg veel vezels toen, ik ben voorzichtig overgegaan op een vezel-armer dieet en dat heeft geholpen, zelden meer last).
Ik zou voor de zekerheid de huisarts bellen en vragen wat te doen, misschien heeft die nog goede tips.