Bij een migraineaanval worden diverse zenuwen in je hoofd geprikkeld. Daarom kun je soms duizelig en misselijk worden, maar ook de gezichtszenuw kan geprikkeld worden, waardoor je soms in het midden van je zicht uitval hebt (en alleen aan de randen van je gezichtsveld nog dingen goed ziet, of juist andersom), of je vlekken, strepen, sterretjes of flitsen ziet. Feitelijk is het dus een 'mechanisch' probleem.
Vaak treedt het al op vóór de feitelijke hoofdpijn begint, dat heet een aura - er is al iets gaande in je hoofd maar je merkt alleen nog de bijgaande symptomen op.
(Engelstalig verhaal hierover, met een mooie illustratie van hoe je beeld eruit kan zien op zo'n moment: http://www.migraine-aura.org/content/e27891/e27265/e26585/index_en.html )
Er zijn ook mensen die voor (en tijdens) zo'n aanval dingen ruiken, horen, voelen - het hangt allemaal een beetje af van welke zenuwen geprikkeld worden bij zo'n aanval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey wat een mooi antwoord gaf je hier! Ik was zelf al bij de oogarts geweest, deze sprak van oog-migraine, ik heb precies wat jij daar beschrijft. Dat is dus gewoon migraine...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook "oculaire migraine", waarbij je wel die gezichtsverstoringen hebt maar niet de hoofdpijnaanval erna krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt ik had vandaag migraine en ik wou wel weten wat het nou was dat slechte zicht bedankt voor de ibfo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel eng als je niet weet wat er gebeurt, of als het (nog) niet doorzet in een migraine-aanval, dan kun je bang worden dat je iets aan je oog hebt of zo.