Ik heb het idee dat een van mijn oren wat dicht zit. Wat te doen?

slaolie druppelen?
spuit warm water?
wat en hoe vaak?

en ja ik ga zo nodig naar de huisarts, maar ik wil eerst proberen er met huismiddeltjes vanaf te komen.

Rieneke1
13 jaar geleden
16.4K
Rieneke1
13 jaar geleden
wat zeg je loen? :)
geen pijn, maar een dicht gevoel.
geen idee waar het precies zit.
je dochter zal bekend zijn met studium generale?
ben naar een aantal lezingen gegaan, en had de grootste moeite het te verstaan. de olie zit al in m'n oor :)
plus een stuk keukenpapier, zie je het voor je? ;p

Het beste antwoord

Je kunt het oorsmeer wat vloeibaarder maken door lauwe slaolie in je oor te druppelen. Als je een grote plastic spuit hebt kun je na een tijdje wat lauw water in je oor spuiten om de troep er zo uit te krijgen, maar niet iedereen heeft zo'n spuit in huis. Als het niet lukt kun je altijd maandag even een bezoekje aan je huisarts brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Naast de huismiddeltjes die je zegt, stop 2 kauwgompjes in je mond en kauw dat het een lieve lust is. Werkt bij mij altijd goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt, ik ga aan de stimorol :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk bevorderd het vele kauwen,de doorbloeding van alles wat om je oren zit.+1
slaolie druppelen is prima, dan komt het oorsmeer los en dan is he voor de huisarts makkelijker (en beter voor jou) om het schoon/eruit te krijgen.
Ongeveer 2 dagen druppelen en dan naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Audispray
Werkt heel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Volgens http://schietmijmaarlek.web-log.nl/smml/2009/07/audispray-200-p.html is dat alleen maar heel duur zout water. Dan kan je beter sla-olie gebruiken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Audispray werkt bij mij voor geen meter. Het enige waar het tegen help is een ophoping van geld in mijn portemonnee.
Ik heb de oplossing voor je. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Druppelen en nog dichter zitten van de oor. Wattenstaafjes drukken naar binnen en laten stof en bacterieen achter. Tot ik zware ontsteking had en naar de oorarts-specialist moest voor langdurige behandeling tegen bacterie. Hij deed zo boos of ik gek was met die wattenstaafjes. Volgens hem deed het oor alles zelf wel regelen. NIET dus, wattenstaafjes durfde ik niet meer. Toen ben ik een keer met grote uitgebogen paperclip in oor gegaan. Dat is dus de oplossing, elke keer een nieuwe, drukt oorsmeer niet naar binnen. Wel voorzichtig zijn niet te diep gaan! Ik dacht ik heb een vinding maar bleek er iemand anders al hetzelfde gevonden te hebben. Heet de earscraccer ofzo en is veiliger met niet te diep gaan, maar duurder, minder hygienisch en groot met handvat. Maar ik zweer sindsdien voor paperclip. Ik snap niet dat de wereld dit nog niet weet en artsen al helemaal niet. Succes!

Toegevoegd na 33 minuten:
Oh ja, ook uitspuiten bij arts in het verleden. Dat kan niet goed zijn en je wil niet elke week naar de arts. Olie plakt en verstopt meestal nog meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met metalen voorwerpen in je oor... hoe verzin je het!
Bij mij helpt t nog wel eens om 'op t oor te gaan liggen'. Dan loopt t er misschien wel uit. Beetje groot woord 'loopt t er wel uit', maar t kan de verstopping verhelpen. M.n. als de verstopping niet te dik/dicht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verstopt oor wordt veelal veroorzaakt door oorsmeer dat bij het reinigen van het oor met een wattenstaafje naar binnen wordt geduwd en daar een propje is gaan vormen. Met een sodaoplossing kunt u het oorsmeer week maken en uit de gehoorgang spoelen. Vul daartoe een limonadeglas met water (dit hoeft niet te zijn gekookt) en los daarin een theelepel soda op. Spoel met behulp van een pipetje (of met een theelepeltje) het verstopte oor. Laat de oplossing een minuut in het oor zitten en laat het er dan weer uitlopen. Herhaal dit meerdere keren per dag. Heeft dit na een week geen verlichting gebracht, ga dan naar de huisarts om het oor te laten uitspuiten.
- Wim Timmer

Laat in het oor wat sla-olie slopen zodat het smeer week word. Na 15-30 minuten doorspoelen en alles is opgelost
- Par

Doe er glycerine in. De inhoud wordt dan zacht. Volgende dag neus dichtknijpen en voorzichtig toch door de neus uit proberen te ademen. Niet te hard druk uitoefenen, doe voorzichtig. Je kunt dan je trommelvlies voelen "ploppen" . Er komt dan wat druk achter het trommelvlies dat het vuil naar buiten drukt. Zonodig hele procedure herhalen. Deze methode van neus dichthouden en blazen heet bij duikers: "oren klaren".

Toegevoegd na 1 minuut:
Succes !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met waterstofperoxide kan het ook. Minuutje of 2 laten borrellen en dan op het oor liggen met wat keuken papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het met de doucheslang (zonder douchekop uiteraard). Wat een dokter kan met een grote spuit, kan ik net zo goed zelf met de doucheslang. Maar let wel: kraan maar een heel klein beetje open draaien (lauwwarm water) en met je vinger het spuitgat afdichten zodat de straal gaat spuiten. Hiermee in je oor spuiten (niet te lang), werkt bij mij prima. Niet te vaak doen, maar zo af en toe (hooguit 1 x per maand) en nogmaals: niet te lang, het mag niet pijnlijk worden en je moet geen suizende oren krijgen. Gegarandeerd dat je het vuil uit je oor/oren verwijderd. Ik hoef er nooit voor naar de dokter en mijn gehoor is uitstekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms vormt het oorsmeer een balletje en dat blokkeert dan je gehoorgang waardoor je ineens minder hoort met dat oor.

Naar de huisarts om te laten uitspuiten.

Hij/zij kijkt in je oor wat er aan de hand is, vult een spuit met water dat 37 graden is, dus je loopt niet het risico duizelig te worden (komt doordat je evenwichtsorgaan relatief vlakbij je gehoorgang en trommelvlies zit), en spuit het opgehoopte oorsmeer eruit.
Zeker niet langer mee wachten, want je verhoogt de kans dat het gaat ontsteken.

Waarom zou je in hemelsnaam met je gehoor gaat sollen als dit vergoed wordt door je zorgverzekeraar? Onbegrijpelijk en soms huiveringwekkend wat andere mensen hier geantwoord hebben.

Even de avond ervoor met slaolie of zonnebloemolie het oorsmeer alvast wat weker maken, dat vergemakkelijkt het uitspuiten de volgende dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een van je twee ( hoop ik) oren openmaken

p.s. als dit antwoord door moderators wordt weggehaald stel ik nog een vraag: hoe hef je eem gv account op