Hoe voorkom ik kramp?

Ik voel vaak mijn kramp al een beetje aankomen. Mijn spieren worden dan stijf en voelen beurs. Wat kan ik op dat moment doen om die erge kramp dan te voorkomen (of in ieder geval verminderen)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Regelmatig rek- en strekoefeningen doen!
Als je de kramp voelt aankomen, kun je ook voorzichtig rekken, zie hier: http://www.blessure-aanwijzer.nl/rekoefeningen_algemeen.htm
Als het erg vaak en 'zomaar' gebeurt, dus zonder dat je aan het sporten bent of al lang in 1 houding zit, kun je met je huisarts overleggen, soms kan het komen door bijvoorbeeld een laag kaliumgehalte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rek-en-strek zal weinig uithalen bij kramp. Kalium trouwens ook niet, de dokter gaf mij vandaag magnesium. Kramp is vaak een teveel aan afvalstoffen in de spieren. Die krijg je er met rekken-en-strekken niet uit, wel met minder belasten of regelmatig trainen.
Ik kreeg vandaag magnesiumtabletten (en dus GEEN kalium!) van de dokter, bij klachten over kramp.

Die tabletten kun je overigens zonder recept kopen bij de apotheek, ze kosten geloof ik 3ct per stuk....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast rekken ook voldoende water drinken en je spieren warm houden helpt bij mij. Na het sporten (squash) heb ik het soms en dan komt het meestal door een combinatie van die drie.