Makkelijk te begrijpen vertaling van discopathie.

Ik heb wel op google gezocht, maar ik begrijp het nog niet echt :( kan iemand mij helpen? Weet iemand ook wat er tegen te doen is en wat de klachten ervan kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Discopathie:

Het merendeel van de rugklachten ontstaat door het niet meer functioneren van de tussenwervelschijf. We noemen dit instabiliteit. Een en ander is het gevolg van het verouderen van de tussenwervelschijf of discus en wordt dan een discopathie genoemd.
Tijdens ons volwassen leven ontstaat er een veroudering van alle weefsels in ons lichaam. In de rug uit zich dat in het uitdrogen van een of meerdere tussenwervelschijven. We spreken dan van een discopathie. De rug verliest hierdoor zijn stabiliteit. Er ontstaan vaak klachten bij een statische belasting van de rug, zoals langere tijd stilstaan, stilzitten en/of slenteren.We gebruiken dan niet onze rugspieren en buikspieren, die als een natuurlijk spierkorset de instabiliteit kunnen opvangen. De pijnklachten worden veroorzaakt door de zenuweindjes op de achterwand van de tussenwervelschijf, maar ook door een eventuele beknelling van een zenuw.
Daarnaast veroorzaakt de inzakking van de discus een overbelasting van de tussenwervelgewrichtjes (facetgewrichtjes), die dan ook een bijdrage aan de pijn leveren.
Een stijve rug bij het opstaan is vaak een teken van overbelasting of beginnende slijtage van deze gewrichtjes.
Zowel de discopathie als de overbelastte facetgewrichtjes kunnen behalve rugpijn ook uitstralende pijn veroorzaken. Deze pijn is soms moeilijk te onderscheiden van de beenpijn bij een hernia. Meestal ontstaat dat laatste vrij plotseling zonder dat daarvoor langdurig rugpijn heeft bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!!

Andere antwoorden (2)

Het woord discopathie komt van het woord discus. Een discus is een tussenwervelschijf. Dit is een schijf van kraakbeen met een zachte kern. Deze schijf zit telkens tussen twee wervels in, en zorgt ervoor dat de wervels vloeiend ten opzicht van elkaar kunnen bewegen.
Als deze schijf veroudert, heet dat discopathie.

Het is een uitpuiling of uitstulping van een tussenwervelschijf in de wervelkolom als gevolg van slijtage, zonder druk op de zenuwbaan.

Tweede deel van je vraag:
Nee. Er moet een goede diagnose worden gesteld en dan krijg je ook een behandeling.
Dus HUP naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik heb een mri gehad en daaruit bleek dus discopathie, maar de huisarts vind mij een beetje een aansteller... Er is dus verder gezegd ga maar lekker veel sporten en neem maar tramadol. Maar ondanks dat blijft de pijn, ik wacht nu tot ik terecht kan bij de reade, dat is een revalidatie centrum met een team die uitzoeken wat je hebt... Maar ja.. Wilde graag weten wat discopathie is, is me namelijk niet uitgelegd... Bedankt !!
En als aansluiting op de uitleg hierboven:
Lees meer over rugklachten in de dokterdokter.nl folders 'Oorzaken van acute rugklachten' en 'Oorzaken van chronische rugklachten'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt ik ga even kijken!!