Is het ernstig als je soms wazig ziet en licht in het hoofd wordt(bijna flauw vallen)?

Ik heb dit soms en dan heb ik het gevoel plat te gaan. Is dit ernstig en wat kan dit bijvoorbeeld zijn? Ik ga NIET naar de huisarts, omdat ik het principieel op tegen ben om voor iets niet levensbedreigend naar de dokter te gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is dan niet zo verstandig, want het is helemaal niet uitgesloten dat je niet iets potentieel levensbedreigends HEBT (sterker nog, je kunt al sterven aan een goeie griep of goed zwaar ontstoken muggenbult). De dokter is er niet alleen om levens te redden maar ook om de kwaliteit van leven indien mogelijk te verbeteren.
Aan migraine of een gebroken been ga je ook zomaar niet dood, toch is voor beiden behandeling door een arts zeker aan te bevelen.

Maar dan je klachten, Ik ben geen arts en kan dus geen diagnose stellen, dus van wat ik weet zal ik het heel breed houden en niet in detail treden, maar de kans is groot dat je klachten of vanuit je hersenen komen, of dat ze te maken hebben met stofwisselingsproblemen. Beiden kunnen in ieder geval zeer ernstig zijn, en een onschuldig kwaaltje is het sowieso niet. Tenzij je wellicht extreem slecht slaapt, maar ook dat is niet gezond en normaal.

Dus ondanks je ongefundeere angst (?) voor de huisarts , toch zeker eens langs voor een gesprekje. Vermoedelijk kan hij uit de anamnese al veel opmaken, welicht aangevuld met een bloedonderzoek. Maar als je je kop in het zand blijft steken, HOEF je op een gegeven moment met wat pech niet eens meer langs de huisarts, omdat je dan echt out bent of erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Dikke plus hiervoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik ben vermoedelijk weinig minder praktisch ingesteld dan jij en vind een groot deel van de gezondheidszorg ook zeer over the top, maar heel simpel voorbeeldje - maar zieke en arbeidsongeschikte mensen (uit de beroepsbevolking) kosten de samenleving nog heel wat meer als je ze niet zou behandelen. De hele zorg een linkse hobby noemen gaat me ook veel te ver. We geven op wereldschaal zelfs relatief weinig geld uit aan onze gezondheid ; iets dat ZO cruciaal is, mag best een groot deel van je inkomen kosten. Het is best wel typisch Nederlands om te vinden dat alles gratis moet. Schrap de volledige gezondheidszorg, en we worden weer gemiddeld 40 met een hoge kindersterfte en straten vol gebrekkige bedelaars. Moet je je oude moeder dan maar een spuitje laten geven als ze te duur wordt ? Je kind maar in laten slapen na een ongeval of infectie omdat het er duur uit kan komen ? Is dat vooruitgang ? Ik betwijfel het. Maar de zorg DIE we hebben vergoed inderdaad wellicht soms te veel. Het probleem met daarin grenzen stellen roept ethische vragen op die niet allemaal 123 te beantwoorden zijn, en daarom zullen we op punten altijd blijven doorschieten. Ik hoop dat je nog heel jong bent of heel onervaren, of anders gewoon heel dom, want de noodzaak van gezondheidszorg niet inzien klinkt me wel heel onvolwassen in de oren. Dat het soms teveel is, tuurlijk, ben ik met je eens. De volledigheid van het pakket doodt alle particuliere initiatief tot naastenhulp en liefdadigheid, en ontneemt mensen op punten een deel van hun eigen verantwoordelijkheid, en daar betalen we een flinke prijs voor. Maar dergelijke tekortkomingen maken niet het hele systeem slecht of onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom ?
En hoe zie je dat voor je met een samenleving vol gebrekkige en doodzieke mensen ? We ZIJN al een van de rijkste landen ter wereld, en gezondheid is zo ongeveer je grootste rijkdom.
Maar goed, met die opmerking weten we wat voor vlees we in de kuip hebben. Daar gaan we duidelijk de economie niet mee redden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar daar noem je dus zo'n uitwas waar ik OOK mijn twijfels bij heb in hoeverre dat nog ethisch of maatschappelijk verantwoord is. Ik zou het echter niet op mijn geweten willen hebben de mens te reduceren tot een eenvoudig rekensommetje ; alleen psychopaten (of althans, mensen met een verminderde werking van de preforontale cortex) kunnen op een dergelijke berekenende manier ethische beslissingen nemen. (Zoals welk lid van de groep offer je op om de rest van de groep te redden).
En op het moment dat het je eigen moeder / een dierbare betreft, hebben mensen vaak ineens heel andere normen en waarden dan ze voorheen brulden.
Economisch mag het misschien soms nadelig uitpakken, voor een beschaving die zich ook alszodanig mag noemen, is gezondheidszorg primair een winst in zichzelf. Je kunt niet alles uitdrukken in getalletjes - gelukkig niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad als een hersen-probleempje dat je met een pilletje niet meer oplost....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een héle dikke plus!
Lekker mee blijven lopen dan en wachten tot er wel reden is om naar de dokter te gaan.