Hoe kom ik er achter of ik spierpijn heb van mijn Trapezius, Scalene, Splenius cervicis of Levator scapulae spier?

Dit zijn de spieren in de nek voor wie dat niet weer.

Toegevoegd na 22 uur:
Ben tog maar even naar de Fysio gegaan en die heeft mij antwoord gegeven op de vraag.

Trapezius,
als je last van deze spier heb dan zult je dat ook kunnen voelen als de armen omhoog gestrekt worden.

Scalene,
Als de nek pijn doet als je het naar links en rechts laat hangen maar niet naar voren is het alleen de Scalene. Meestal de Scalene Anterior/Middle.

Scalene Posterior,
Als de nek pijn doet bij naar voor/achter en links/rechts hangen is het bijna altijd de Scalene Posterior.

Levator/Splenius,
Als de nek pijn doet als je het naar voren en naar achteren laat hangen is het de Levator/Splenius. Deze twee zullen ook lichtelijk pijn doen als de nek naar links en rechts gehangen wordt.

(Dit geldt niet bij iedereen en er kunnen altijd uitzonderingen plaats vinden.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Waarom is het belangrijk voor jou om dat te weten? Als er sprake is van gewone spierpijn gaat het ook heel gewoon weer over. Als je een bepaalde beweging of oefening hebt gedaan die in dat gebied spierpijn kan veroorzaken is het ook niet uit te sluiten welke spier het is, het is zelfs aannemelijk dat er dan meerdere spieren die spierpijn hebben want spieren werken in groepen samen. Als je het echt perse wilt weten zou je een afspraak kunnen maken met een fysiotherapeut, dan kan jij precies vertellen waar je wat voelt en die kan je dan vertellen welke spier het precies is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf je nekspieren masseren is bijna onmogelijk. Je zou kunnen vragen of een ander het voor je wilt doen. Maar nekspieren zijn kwetsbaar en een verkeerde nekmassage kan meer schade brengen dan opluchting dus vraag het alleen aan iemand die je hiermee vertrouwd. Warmte kan ook helpen, gebruik een warme douche, spiroflor en een sjaal bijvoorbeeld.
Als je vandaag niet naar de fysio kan maar toch naar de sportschool wil bespreek het dan op de sportschool zelf. Een goede sportschool heeft mensen in dienst die je hier mee verder kunnen helpen. En ga daar in die sportschool dan geen oefeningen doen die je nek nog verder belasten, train andere spiergroepen.