Waarom ben ik na 10, 11, 12 uur slapen nog steeds moe?

Ik word altijd moe wakker, of ik nou 2 of 12 uur slaap. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook last van! Alles (behalve een nieuw bed) al geprobeerd 
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een lotgenoot. Alleen 12 uur slapen is mij nog nooit gelukt. Mijn record staat op 7 uur.
Kimath
13 jaar geleden
van te veel slapen kun je ook moe worden. Hoeveel lichaamsbeweging heb je per dag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet een ritme houden. Ik had geen ritme, nu ik werk en een vast ritme heb werkt het perfect.

Antwoorden (7)

Je zou even bloed kunnen later prikken. Als je ijzergehalte te laag is, kun je ook erg moe zijn.
Verder: Gezond eten, genoeg bewegen, genoeg frisse lucht en op een vaste tijd naar bed en weer opstaan.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien slaap je wel te lang.

ALs ik langer slaap dan mijn normale slaaptijd van 8 uur, ben ik ook altijd een beetje "brak" de rest van de dag.

Probeer het eens uit. Zet eens de wekker op 8 uur slapen. Rek je lekker uit, ga onder de douche, ontbijten en je zult zien dat je je veel energieker voelt.

Ook als je gaat slapen vlak nadat je hebt gegeten kun je je de ochtend erop wat vermoeider voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van te weinig slapen wordt je op termijn doodmoe, maar van teveel slapen ook! Er is veel onderzoek gedaan naar slapen en het blijkt dat je van "teveel" slapen nou ook niet direct fit wordt. Gemiddeld genomen hebben mensen 7 tot 8 uur slaap nodig (maar er zijn natuurlijk uitschieters naar boven en naar beneden qua tijd). Ook het zogenaamde "bijslapen" (extra lang slapen als je daarvoor weinig geslapen hebt), lijkt niet de oplossing. Gemiddeld zou je je met 7 uur slaap fit moeten voelen, maar is natuurlijk erg afhankelijk van allerlei persoonlijke factoren. Uit je vraag maak ik niet op of je dit altijd al hebt (gehad), of dat het iets van de laatste tijd is. Bij aanhoudende klachten lijkt het me raadzaam het eens met je huisarts te bespreken, om te zien of je niet iets "onder de leden" wat je moeheid veroorzaken kan.
(ik realiseer me dat ik veel "gemiddeld" gebruik in mijn antwoord, maar het is dan ook erg afhankelijk van allerlei persoonlijke factoren) De één zal onder alle omstandigheden slapen als een blok, terwijl een ander geen oog dicht doet.

Toegevoegd na 20 minuten:
Moet zijn: "onder de leden" hebt, wat je moeheid veroorzaken kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het nu hebt, kun je wat last hebben van de zg VOORJAARSMOEHEID. Ik heb er hier ook één, de hele familie is extra fris nu het opeens lekker weer wordt en één kind lijkt zo aan een winterslaap te kunnen beginnen.

Ik dacht zelf ook net ik ga eens opzoeken wat je er allemaal aan kunt doen.

De tips die ik zelf al weet: niet aan toegeven, gewoon opstaan en veel naar buiten en mijn moeder serveerde vroeger zo'n ijzerdrankje.

En jezelf een beetje ontzien, als je overdag dan ook veel stress en drukte hebt slaap je mogelijk toch niet goed (ook als je 10 uur slaapt voor je gevoel). Daartegen helpt: voor het slapen gaan (ruim een uur ervoor) 15-20 minuten buiten wandelen.
13 jaar geleden
Je slaapt teveel!
Van veel slapen word je moe.

Proberen om eens minder te slapen en kijken of je dan nog moe bent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoeidheid word veel te zwaar onderschat
Dit kan ook zeer ernstige factoren zijn zoals bloedarmoede. Ik raad je dus ook aan om even een bloedcontrole te laten uitoefenen daarin zien ze echt heel veel. Vermoeidheid kunnen ook duiden op te lage hemoglobine (rode bloedcellen) deze vervoeren de zuurstof door je lichaam. Indien je daar te kort van hebt voel je constant moe , slaap je nu 14 of 20 uur je blijft moe.

Ook als je een inspanning doet en je geraakt met moeite vooruit of zeer snel moe kan dit allemaal te maken hebben met te lage hemoglobine. Oorzaken van te lage Hemoglobine kunnen zijn zeldzame ziekte zoals PNH , of Aplastische Anemie of leukemie en er zijn nog veel meer ziekten en zeldzame ziekten.

Persoonlijk vind ik dat vele mensen veel te licht omgaan met vermoeidheid want de laatste tijd kom ik toch regelmatig mensen tegen die toch ernstige ziek waren en niet luisterden naar hun lichaam.
Raad je daarom echt aan om naar de huisarts te gaan en een algemene bloedcontrole te laten uitvoeren.

Ik zeg ook niet dat het dit is wat je hebt, kan iets heel onbenullig ook zijn maar een bloedcontrole kan nooit kwaad ik stimuleer zelfs de mensen jaarlijks eens een bloedcontrole te doen zo ben je altijd zeer snel bij als er iets ernstig is en zo kan het nog in de meeste gevallen genezen worden. Indien te laat dan is het te laat en niets meer aan te doen.

Laat me zeker iets weten als je bloedcontrole laat doen wat de uitslagen zijn.

Veel beterschap gewenst van me

Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien pfeiffer of bloedarmoede of door stress, depressies of piekeren.