wat gebeurd er als je veel paracetamol inneemt?

Ik ben een hoofdpijnpatient, ik heb regelmatig hoofdpijn voor zolang ik me kan herinneren. Ik ben hiervoor ook al meerdere malen naar een dokter geweest, het lijkt op migraine, lang verhaal, maar let op.

Ik neem dus altijd als ik hoofdpijn heb 2 paracetamol, en dan is het (meestal) weg. Dus dit is gemiddeld 4 of 5 keer per week.

Maar ik ben bang dat het niet helemaal gezond is om elke keer paracetamol te nemen. Want op zich als je alles bij elkaar optelt is het echt heel veel.

Kan het kwaad? Of moet ik soms maar mijn hoofdpijn onder ogen zien en hopen dat het weggaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/5678-is-paracetamol-wel-zo-veilig.html Lees de info

Het beste antwoord

Op zich kan paracetamol geen kwaad, zolang de dosis van max. 2 per 4 uur niet wordt overschreden.
Als er meer dan dat wordt ingenomen bestaat er risico op intoxicatie, waarbij de lever beschadigd wordt (deze zet namelijk de paracetamol om zodat die verwijderd kan worden uit het lichaam).

Teveel gebruik van paracetamol kan inderdaad hoofdpijn veroorzaken, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht kan komen (hoofdpijn-> paracetamol innemen -> daardoor weer hoofdpijn -> weer paracetamol innemen etc.)

De frequentie waarop jij de paracetamol gebruikt is vrijwel zeker niet schadelijk, omdat de lever dit gewoon verwerkt en weer verwijderd. Pas als je langere tijd meermalen per dag paracetamol slikt zouden er bijwerkingen op kunnen treden zoals de eerdergenoemde hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Overdosis en je kan er zelfs aan dood gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die minnetjes komen door het feit dat dit geen antwoord op de vraag is. De vraag is niet of té veel paracetamol schadelijk is, maar of het schadelijk is om, binnen de toegestane dosis, veel te slikken. Dat is heel wat anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jesserb 30 paracetamols is Dodelijk echt waar.
ik heb ooit ergens een artikel gelezen dat de hoofdpijn een gevolg kon zijn van een soort verslaving aan de paracetemol. Weet niet meer waar ik het heb gelezen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, heb ik ook vernomen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier heb je helemaal gelijk ik, ben de term vergeten.. Maar daar heb ik ook naar gekeken, dat is geen oorzaak van de hoofdpijn ;) ik zoek enkel antwoord of het echt schadelijk is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, de oorzaak is vaak het langdurig te weinig gebruiken van paracetamol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Het langdurig te weinig gebruiken van paracetamol? Dat klopt niet. Het komt namelijk juist door het langere tijd veelvuldig gebruik van paracetamol.
De term is medicatieafhankelijke hoofdpijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik het begrepen had kwam dit juist niet voor wanneer grotere hoeveelheden paracetamol werden gebruikt, maar juist bij elke dag een paar halfjes bijvoorbeeld, dus vandaar.
Deze dosis kan niet veel kwaad. Het absolute maximum is 8 paracetamol op een dag (4 gram).
Een mogelijke bijwerking van het overmatig gebruiken van paracetamol is leverbeschadiging. Dat komt bij 4-5 gram paracetamol gebruiken in de week niet voor. Leverbeschadiging na een enkele dosis treedt op vanaf 10-15 gram.
Kortom dit kan geen kwaad (en echt heel veel; dat valt wel mee).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het zo bekijkt is het niet echt heel veel ;) maar het leek zo veel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan ik me voorstellen, want je neemt toch 8-10 keer iets in. Maar voor paracetamol valt het nog mee. Echt gezond is het natuurlijk nooit, maar geen reden tot paniek. Misschien is het wel verstandig om er met je huisarts of apotheker over te praten.
Het regelmatig innemen van paracetamol is niet goed, en het innemen van welk medicijn dan ook is ook niet goed.

Maar bij iedere keuze voor medicijnen moet je de voor- en nadelen tegenelkaar afwegen. Ik denk dat het voor jou veel belangrijker is, om van de hoofdpijn (of migraine) af te komen, en dat in jouw geval het voordeel veel groter is dan het nadeel.

Verder neem ik aan dat je de hoeveelheid paracetamol die je slikt, bespreekt met je arts. Als je arts niet weet dat je dit doet, dan moet je het wel met hem bespreken. Als hij het wel weet, dan zou ik me er geen zorgen over maken.

Als je je ongerust maakt over je medicijngebruik, praat er dan over met je huisarts. Misschien zijn er alternatieven, of kan je arts je doorverwijzen voor wat diepgaander onderzoek naar de oorzaak van je klachten. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem en lange tijd veel paracetamol gebruikt, daarna ibuprofen.

Zelf heb ik het idee dat zoveel pijnstillers helemaal niet goed voor je is, na verloop van tijd hielp het bij mij niet meer en leek het alleen maar erger te worden.

Wat je misschien beter kan doen is aan je huisarts vragen om doorverwezen te worden naar het ziekenhuis, bijvoorbeeld naar een neuroloog voor een ct scan, bij mij kwam hier niks uit maar heb wel amitriptyline gekregen. Dit werkt bij mij vrij goed, de enige bijwerking die ik nog heb zijn hele intense dromen.

Verder is er natuurlijk nog de verslavende factor, zoals ik wel eens heb gelezen, veel hoofdpijnpatienten zijn niet verslaafd aan pijnstillers, maar aan pijnstilling, op de een of andere manier moet je toch van je pijn afkomen, ook al is het maar voor eventjes.

Wat bij mij momenteel verder heel goed helpt is acupunctuur in combinatie met massages aan mn nek, hiervoor loop ik bij http://www.hoofdpijninstituut-gelderland.nl/

Verder vind ik eigenlijk dat dit niet de plek is om dit soort vragen te stellen, en dat je hiermee beter naar je huisarts kan stappen.

Het is vooral erg belangrijk om niet te stoppen met het zoeken naar een goede behandeling, ook al moet je nog zoveel specialisten afgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Medicatieafhankelijke hoofdpijn kan ontstaan wanneer er langdurig (drie maanden of langer) pijnstillers worden gebruikt tegen hoofdpijn. Medicatieafhankelijke hoofdpijn kan al ontstaan wanneer meer dan drie dagen per week of meer dan drie tabletten per dag paracetamol, ibuprofen of naproxen worden gebruikt.
De klachten verdwijnen na het stoppen van deze medicatie. U kunt zich voorstellen dat dit niet eenvoudig is. Het gebeurt dan ook meestal onder toezicht van een arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem je paracetamol 500 of1000? Dat maakt natuurlijk ook verschil.

Toch nog eens naar je arts of er inmiddels iets anders is voor je hoofdpijnklachten inmiddels.
Als je zo regelmatig paracetamol slikt, ben ik toch bang dat ALS je het ook nog eens nodig hebt bij een flinke griep of zo, dat je er dan nauwelijks meer op reageert vanwege gewenning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag indien noodzakelijk 2 gram paracetamol(1 tab is 500 mg) per dag hebben.Alle medicijnen zijn schadelijk ook de onschuldige paracetamol maar ik slik dagelijks paracetamol ivm pijn en dan mag ik er zelfs 6 per dag.Maar er kan wel nier of leverschade optreden.
Je zegt dat het meestal over gaat en dat zou kunnen komen omdat je dan vocht naar binnen krijgt.Veel mensen krijgen hoofdpijn bij vocht te kort.Kijk of je dan ook droge lippen hebt zo ja dan ben je meestal al te laat met vocht tot je nemen en is hoofdpijn het gevolg .Probeer eens bij hoofdpijn 2 glazen water en wacht een half uur heb je dan nog hoofdpijn neem dan een paracetamol. Bij migraine heb je andere middelen nodig want als je dat echt hebt dan ben je vaak ook misselijk en spuug je meestal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Weet je dat je naast je normale vocht inname 1½ liter extra water moet drinken.