Welk remedie is er tegen tintelende vingers / handen na een uur rijden op de racefiets

Met de handen los schudden helpt een beetje maar wat nog?

Toegevoegd na 17 minuten:
Het probleem heb ik van lente tot herfst.
Het koersfietsseizoen!
Tussen de 1 en 4 uren fietsen.
Ja ik draag gepolsterde fietshandschoenen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier wat tips: http://www.bike4travel.nl/article_info.php?articles_id=9
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ferm bedankt mymelodie,
De link was uiterst interessant om door te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 'm ook gelezen, maar volgens mij werkt het NIET om je zadel naar achteren te verschuiven, want daarmee kieper je je romp naar voren en krijg je juist MEER druk op je handen, en lage rugpijn, is mijn ervaring.

Het beste antwoord

Rust, En vooral niet teveel fietsen,. Het is een vorm van RSI. Ik heb het zelf opgelopen in de periode dat ik post liep en heel veel kilometers maakte met een loodzware fiets.

Oefeningen voor nek en armen (fysiotherapeut kan je die leren) kunnen verlichting geven elke keer als je te ver bent gegaan, maar je moet er geen gewoonte van maken./

Ga er ook zeker mee naar de huisarts, want zeker als je al een poosje te lang bent doorgegaan met deze overbelasting vanuit je schouders (!) kun je uiteindelijk CCCS of TOS-syndroom krijgen (clavio-cortaal compressie syndroom - beknelling van een zenuw die door de schouder naar de rest van de arm loopt.

Ik ben er zelf te lang mee doorgelopen, en heb inmiddels eigenlijk altijd binnen een uur last van mijn armen, of ik nu computer, schrijf, fiets, handwerk, was opvouw, spullen til, gordijnen ophang, aardappels schil, wat dan ook : als het met de handen moet gebeuren, dan krijg ik beslist weer tintelende handen en vingers . Steeds sneller en steeds langer, ook 's nachts. En het gaat nooit meer over.

Ook sport is nu eenmaal niet altijd gezond voor je lichaam, zeker niet als je aanleg hebt voor dit soort geintjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Bij mij is de echte oorzaak overigens een oude (20 jaar) sleutelbeenbreuk ; daar kan ik helaas niets meer aan veranderen. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

onder koud water houden en goed bewegen zodat de bloedstroming weer goed op gang komt.

Toegevoegd na 25 seconden:
je bedoelt toch dat ze tintelen van de koud?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Handschoenen met dichte vingertoppen gebruik ik als het echt koud is dan heb ik niet of nauwelijks last
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een racefiets zit je voorover gebogen, dat betekend dat het meeste van je gewicht rust op je handen. Daardoor knel je de bloedvaten af en belemmer je de doorbloeding van je handen. Probeer dus goed in de gaten te houden hoe je je handen houd en hoe je de druk verdeeld. Verder is het misschien een idee om handschoentjes te dragen! En inderdaad losschudden helpt ook, zolang je je handen van het stuur houdt komt de doorbloeding weer op gang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pluseen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe komt het dat je geen naam hebt?
Zou door een beknelde zenuw kunnen komen.
Volgens mij zou enkel het veelvuldig verplaatsen van je handen op het stuur (telkens andere positie) een oplossing kunnen bieden.
Staat je zaal ook hoog t.o.v je stuur? Dit is vaak bij een racefiets het geval. Hierdoor krijg je meer gewicht op je handen en heb je er sneller last van ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer dubbele handschoenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij werken de ergonomische handvatten erg goed (die van Ergon), maar ik heb een mtb en volgens mij bestaan ze niet voor een racefiets. Ik kon ze iig niet zo snel vinden op hun site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het vermoeden, at jouw zithouding niet helemaal goed is en dat je gewicht te veel op je polsen en handen rust. Het iets verhogen/verlagen van van je stuur en/of zadel kan al een enorm verschil uitmaken. Ga anders naar een goede raceshop in de buurt en laat hen er even naar kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal het racestuur van je fiets, en monteer een bmx stuur. Het ziet er niet uit, maar het rijdt perfect en je hebt geen last meer van je handen/vingers.