Wat is migraine ? Hoe voorkom je het ? Wat kun je er tegen doen

Ik heb elke week last van een migraine soms niet maar meestal wel en dat is dan ongeveer 2 leer per week .
Hoe komt dat?
Is het misschien een teken van een ziekte ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (9)

Migraine is een ziekte waardoor je soms hele erge hoofdpijn aanvallen hebt. Als je het hebt, krijg je medicijnen. Ik weet niet hoe je het kunt voorkomen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Migraine (van hemicrania: 'half hoofd') is een neurovasculaire aandoening gekenmerkt door aanvallen ontstaan door neurale prikkelingen die na een plotse tijdelijke vernauwing, een verwijding van de bloedvaten tot gevolg heeft.

Dit geeft aanleiding tot verschillende symptomen, meestal een kloppende hoofdpijn en verdere stimulatie van het centrale zenuwstelsel. Onderzoek met scannen heeft aangetoond dat de hersenstam geactiveerd wordt tijdens een migraineaanval.

De typische hoofdpijn die vaak gepaard gaat met een migraineaanval komt meestal aan één kant van het hoofd voor (vandaar de naam) maar kan dubbelzijdig optreden. Verder hoeft de pijn ook niet altijd aan dezelfde kant op te treden.

Mensen die aan migraine lijden kunnen dikwijls slecht tegen fel licht en geluid. Dikwijls komen in een familie verscheidene migrainepatiënten voor. Onderzoek na een aanval brengt doorgaans geen fysieke oorzaak aan het licht. Bij herhaalde aanvallen is medisch advies raadzaam, al was het alleen al omdat er geneesmiddelen bestaan die preventief werken of een aanval bekorten.

Dit is vanuit Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zel migraine, zo'n 1 keer per maand. Ik krijg geen medicijnen want ik kan he niet voorkomen. Als je het krijgt zie je meestal in de ochtend vlekken voor je ogen, die later veranderen in hoofdpijn. Je kunt dan wel gewoon pijnstillers slikken. Het beste is om als je het hebt, te gaan slapen in een zo donker mogelijke kamer, dat werkt het best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U vraagt een hele boterham,te moeilijk om hier op dit kort plaatse uit te leggen:daarom deze website

http://ontsnapaanmigraine.be/

ps het is zeker geen teken van ziekte
fremar
13 jaar geleden
Helemaal precies weten ze het niet, maar het schijnt te maken te hebben met vernauwing van de bloedvaten rondom de hersenen / in het hoofd. Er speelt zeker een erfelijke factor mee, en er zijn allerlei hormonale invloeden, maar ook voeding, spanning en temperatuur kunnen ‘triggers’ zijn.

Ga er in elk geval mee naar de huisarts ; er zijn verschillende medicijnen die een aanval kunnen voorkomen (profylaxe) of in elk geval de frequentie kunnen terugbrengen, en zeer goede medicijnen om een aanval mee te smoren of te stoppen. Helemaal er vanaf kom je nooit, maar je moet natuurlijk alles proberen het leven een beetje draaglijker te maken. Migraine kan allesoverheersend en levensbepalend zijn.

Toegevoegd na 58 seconden:
Met dank aan Marleen.

http://www.goeievraag.nl/vraag/ontstaat-migraine.114569
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een hele zware hoofdpijn die plotseling op komt zetten.
Of het te voorkomen is, het schijnt mede door voeding te komen, mij is aangeraden om geen chocolade meer te eten. Vandaag stond er een stukje in de krant van een mevrouw die het nu niet meer kreeg doordat ze de kleurstof E 621 niet meer at en haar migraine was helemaal verdwenen.
Ik ben gaan kijken waar dat in zit en het zat o.a. in kant en klare pakjes en blikken soep en in de zakjes macaroni/spaghetti kruiden.
Maar ik weet natuurlijk niet of dat bij iedereen zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jarenlang regelmatig migraine gehad en steeds op zondag. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen wat de oorzaak was: op weekdagen dronk ik koffie (op het werk), in de weekends niet (thuis). Met als gevolg dat de afkick van cafeïne me elke zondag parten speelde. Nu drink ik voortaan ook in het weekend koffie: probleem opgelost.
Om maar te zeggen: de oorzaak zit soms in een klein en onverwacht hoekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Migraine is niet altijd met hoofdpijn!! Er is ook een migraine sans migraine. Alle symptomen zijn er behalve de hoofdpijn of niet altijd hoofdpijn.
Dit had ik. En vooral in de winter wanneer het koud was/is.
Erg vervelend was het.

Sinds ik ben gestopt met anticonceptie was het over, gelukkig!!

Maar om hier uit te leggen wat migraine inhoud kun je beter een site zoeken waar er uitgebreid op in gegaan wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Migraine kan op meerdere wijze onstaan, stress noem het maar op. Vaak heeft het tot gevolg een vernauwing van de bloedvaten. Dit heeft weer als gevolg een slechte doorbloeding. Medicatie kan helpen maar kan vaak weer bijwerkingen met zich mee geven. Goede resultaten zijn behaald met een natuurproduct gemaakt van een medicinale plant. Deze heeft vele goede eigenschappen zonder de nare bijwerkingen van medicijnen. Het voorziet o.a. in een verruiming van je bloedvaten waardoor uiteindelijk de migraine verdwijnt. Zelfs mensen die hier al jaren last van hebben zien resultaat.