Ik zou graag strax gaan zwemmen ,maar ik ben wel wat verkouden en heb lichte koorts (die zakt met dafalgan).kan het kwaad alsk ga zwemmen?

Er zijn een aantal mensen die het me afraden ,maar ik zwem echt enorm graag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Antwoorden (2)

Ik raad het af, in water koel je snel af terwijl die koorts juist een reactie is van je lichaam op een infectie. Bij (teveel) koorts onderdrukking gaat de genezing dus slechter.

Daarnaast is zware inspanning bij een infectie sowieso af te raden dus zware trainingen voor wedstrijden zijn uit den boze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met koortsverlagende middelen, zoals paracetamol (=Dafalgan) vertraag je het genezingsproces. Koorts is een natuurlijk proces om door warmte de ziektekiemen te doden. Met een klein beetje verhoging is zwemmen geen probleem, zolang je het rustig aan doet. Voelt het niet goed dan moet je het gewoon niet doen en eerst uitzieken. Heb je echt koorts, boven de 38C, al dan niet onderdrukt met paracetamol, dan kun je je lichaam beter niet blootstellen aan flinke lichamelijke inspanning, afkoeling en chloordampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar koorts kan ook een symptoom zijn van.... Laat maar, ik ben begonnen in het Handboek :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ojee, het percentage mogelijke calamiteiten op GV-gezondheidsvragen zal per onmiddellijk stijgen... ;-) Maar om nog even vaste grond te handhaven; koorts op zich zegt zo goed als niets.