Men weet nog niet goed hoe dit kan, er bestaat dan ook niet echt een genezing voor...

Clusterhoofdpijn wordt nml. geclassificeerd als bloedvatenhoofdpijn. De intense pijn wordt volgens sommigen veroorzaakt door het verwijden van bloedvaten die een druk veroorzaken op de drielingszenuw of Nervus trigeminus. Hiervoor is echter nog geen enkel bewijs.

Een van de theorieën is dat clusterhoofdpijn te wijten is aan een afwijking in de hypothalamus (onderdeel van de tussenhersenen)[bron?]. Dit zou kunnen verklaren waarom de aanvallen regelmatig op hetzelfde tijdstip opkomen en vaak ook tijdens een bepaald seizoen, aangezien een van de functies van de hypothalamus het regelen van de biologische klok is[bron?]. Er lijkt een genetisch component verantwoordelijk voor clusterhoofdpijn, hoewel er nog geen enkel gen gevonden is dat geïdentificeerd kon worden als het bewuste gen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, aangezien de oorzaken van clusterhoofdpijn niet bekend zijn, kan het ook nog niet worden genezen. Medicijnen kunnen alleen de frequentie en de ernst van de aanvallen verminderen. Wel blijkt het aantal aanvallen doorgaans met het stijgen van de leeftijd af te nemen. Boven de 60 of 65 jaar hebben de mensen bijna nooit aanvallen van clusterhoofdpijn meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zonder de behandeling van een arts.
De behandeling is ook meer gericht op de bestrijding van de symptomen en is in 2 groepen te delen;
De aanvalsbestrijding, waarbij de medicatie bedoeld is om de aanvallen zo snel mogelijk af te breken en de behandelingen die erop gericht zijn om clusterperiodes te
voorkomen of te beperken.

Er zijn diverse methodes, maar ze werken niet altijd en bij iedereen. Zo moet er al verschil worden gemaakt tussen
'af en toe ' een aanval of chronische hoofdpijn.

Wat bij heel veel mensen goed werkt is zuurstof. Het inademen van zuiver zuurstof gedurende 15 min. volstaat om bij 70-80% een clustercrisis te doorbreken. Het nadeel is dat bij ca.een kwart v.d. mensen kort na het stoppen van de beademing opnieuw een aanval krijgt. Je kunt dan wel opnieuw met zuurstof behandelen, maar langdurig inhaleren kan ook weer storingen in de ademhalingsprikkel veroorzaken.

Er is allerlei medicatie op het gebied van injecties en tabletten, van migraine- tot epileptiemiddelen, maar ze hebben merendeels veel bijwerkingen zoals evenwichtsstoornissen, misselijkheid en duizeligheid, constipatie etc. en heel vaak worden deze gebruikt in combinatie met zuurstof.

Soms hebben mensen baat bij accupunctuur in de oorschelp, dit kan ook voor verlichting zorgen.

Als laatste optie, wanneer medicatie geen effect heeft, is er nog een heelkundige behandeling, zoals het vernietigen van bepaalde zenuwknopen. Hierbij wordt een
zenuwknoop in de neus door een temperatuursprikkel verdoofd. De resultaten zijn echter niet altijd naar verwachting en vaak komen de aanvallen terug.

Toegevoegd na 23 minuten:
Er wordt nog volop onderzoek gedaan naar de oorzaak.Men vermoedt dat de biologische klok ermee aan de basis ligt, omdat het meestal seizoensgebonden meer plaatsvindt en ook de vijfde hersenzenuw schijnt belangrijk te zijn in deze, vanwege de pijn voornamelijk bij het oog. Zolang de oorzaak nog niet echt ontdekt is, is er ook nog geen totale genezing mogelijk. Wel is bekend dat de meeste mensen vanaf 60 jaar er geen last meer van hebben.
amc
13 jaar geleden
het onbekend op dit moment of cluster hoofdpijn kan worden genezen,maar ik weet wel een "huismiddeltje"dat verlichting kan bieden en ook enigzins preventief kan worden gebruikt.
Gemberpoeder!! 1/3e theelepel oplossen in een glas water en dagelijks drinken! acute verlichting: snufje poeder onder je tong doen,binnen een half uur zakt het!!!
werkt bij alle soorten hoofdpijnen!!!!!!!!!!!! dus ook migraine