Hoe kom ik van mij maagontsteking af?

Ik slik al pantoprazol voor maanden maar het lijkt alleen maar erger te worden. Iemand nog tips, behalve naar de huisarts gaan. ( die me toch niet begrijpt)

Toegevoegd na 11 minuten:
al een maagonderzoek gehad( slangetje in keel) en biopt, geen bacterie.

Toegevoegd na 1 dag:
nu aan de de ranitidine op advies van de huisarts, kijken of dit helpt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

Water drinken, en dan een paar flinke glazen, helpt heel vaak tegen maagpijn en zuurbranden. Als je maagklachten steeds terugkomen lijkt het me zaak om de oorzaak op te sporen. Vaak wordt maagpijn veroorzaakt door een bacterie, de helicobacter pylori, die met een eenvoudige combinatiekuur met antibiotica goed te behandelen is. In het laboratorium kan nagegaan worden of die bacterie bij jou een rol speelt. Het lijkt me verstandig om dat toch met je huisarts te overleggen.

Toegevoegd na 23 uur:
In je aanvulling zag ik later dat je al het een en ander aan onderzoek hebt gehad. Verstandig, hoewel een gastroscopie toch wel ietsjes meer inhoudt dan een 'slangetje'. Belangrijk is dan om na te gaan waardoor je klachten wel zijn veroorzaakt. Dat kan teveel maagzuurproductie zijn, waarbij een remmer terecht voorgeschreven wordt maar ook overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen en stress kan een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk uit dat je niet al je lichamelijke klachten aan stress wijt. De watertruc kan in alle gevallen helpen. Als je je lichamelijk wat beter voelt kun je stress beter hanteren en omgekeerd. Zorg goed voor jezelf, hè!

Andere antwoorden (5)

Naar een andere arts gaan, die je wel begrijpt. En eens heel goed uit laten zoeken of er bijvoorbeeld verband is met wat je eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik weet niet of je dit echt een tip kan noemen maar ik had vorig jaar hetzelfde, weken pantoprazol (en één of ander broertje ervan geslikt), en ik bleef maar klachten houden, foto's gemaakt en scans (alleen nog niet zo'n buis in je slokdarm), TOT ik zelf na veel gegoogle riep: kan het niet mijn GAL zijn, heb ik daar geen steen (ik had bijv wel mosterdkleurige ontlasting. Gal pillen genomen en de klachten waren geminimaliseerd na een paar dagen, die krampen waren in ieder geval weg, er bleef af en toe een zeurende pijn.

Maar niet helemaal over dus: nu heb ik even een werktime out (zelf voor gekozen) en de klachten zijn WEG!!!!!!

Dus doe je voordeel als je er iets in herkent
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is de wetenschap toch niet zo stellig over. Oorzaken kunnen o.a. ook leefstijl, helicobacter pylori, abacteriële gastritis en spijsverteringsproblemen zijn. En aangezien maagklachten in veel gevallen verminderen en zelfs verdwijnen door het drinken van water kunnen we te weinig water ook rustig als oorzaak noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mion: wel een goeie tip om ook andere locaties te overwegen, met name inderdaad de galwegen.
• Draag geen knellende kleding.
• Buk niet, maar ga door de knieën als u iets wilt oppakken.
• Vermijd het tillen van zware dingen.
• Eet kleine porties in plaats van twee of drie grote maaltijden per dag.
• Eet minder vet.
• Vermijd alcohol, scherp gekruid eten, koolzuurhoudende dranken, sinaasappels, koffie en pepermunt.
• Stop met roken.
• Als u vooral 's nachts klachten heeft, dan is het een goed idee om het hoofdeinde van het bed te verhogen. Neem de laatste maaltijd zo'n drie uur voor u gaat slapen.
• Als u klachten krijgt kort na het starten met een bepaald medicijn, dan is de kans groot dat het medicijn de klachten veroorzaakt. Heeft u er veel last van, overleg dan met uw arts of apotheker
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit helpt als je last van maagzuur hebt, niet tegen een maagontsteking
Vraag je huisarts om Losec mups. En dan niet het merkloze Omeprazol. Dit bestanddeel zit ook in Losec maar die merkloze troep maakt het alleen maar erger. Vaak geven ze die omdat die vele malen goedkoper is omdat het uit een goedkope fabriek komt uit een oostblok land. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is precies het verschil tussen Losec Mups en loco's? Je zegt immers toch zelf dat het om dezelfde werkzame stof gaat? Zou er geen controle op zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dokter heb ik die vraag ook gesteld. Hij vertelde dat de bestanddelen naast de omeprazol missch net even een andere kwaliteit hebben dan van grote fabrieken uit Duitsland bv. Ook het afwegen kan gebeuren met niet ge-eikte apparatuur. Hij zei het komt er kwalitatief op neer alsof je een Rolex vergelijkt met een horloge van kijkshop de verzekeraar eist tegenwoordig de goedkopere medicatie voor te schrijven want ons als consument dus niet altijd ten goede komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie wat typfoutjes van mij. Maar je komt er vast wel uit :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch vreemd dat verreweg de meeste huisartsen geen enkele moeite hebben met locopreparaten en zelfs achter het gebruik ervan staan terwijl veel specialisten specialité's voorschrijven. Zou ik er ver naast zitten met mijn veronderstelling dat financiële drijfveren bij die specialisten en mogelijk een aantal huisartsen de hoofdrol spelen bij het voorschrijfgedrag? Geneesmiddelen die in Nederland worden voorgeschreven moeten aan een aantal eisen voldoen. Die kwaliteitstoetsing en -bewaking wordt uitgevoerd door de Geneesmiddelencommisie. Tenslotte geloof ik niet dat als er al grotere afwijkingen bij loco's voorkomen dan bij specialité's die dermate groot zijn dat ze het therapeutische effect beïnvloeden. Oftewel, er zijn legio factoren te verzinnen die meer invloed hebben dan dat je de ene dag 20,01 en de andere dag 19,99 mg werkzame stof binnenkrijgt. Ik weet niet precies hoe groot die afwijkingen mogen zijn maar in die orde van grootte moet je het zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar sla je spijker op zijn kop. Ik heb zelfs begrepen dat er bonussen aan vast zitten als een arts bepaalde middelen voorschrijft die goedkoper zijn en de zorgvezekeraar zo min mogelijk op kosten jaagt. Geld blijft in onze maatschappij altijd belangrijker dan het welzijn van de mens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, Mokummer. Dank voor je aanvulling want de keerzijde van de medaille is inderdaad dat de verzekeringsmaatschappijen steeds vaker op de stoel van de dokter zitten.
Yoghurt eten liefst zonder suiker Of ga naar een natuurgenezer