Gat in het trommelvlies

Dat is geneesbaar maar ik heb gehoord dat het trommelvlies kan aangroeien. Is de kans groot dat die van zelf groeit of moet er echt geopereerd??? Hoe groot is de kans dat het vanzelf aangroeit??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

Mijn zusje heeft het ook gehad en daar hebben ze een stukje vel achter haar oor weggehaald volgens mij om daar een nieuw trommelvlies an te maken. Goede oplossing maar nog steeds vaak oorpijn vooral bij bezoek aan zwembaden en niet meer duiken of springend het water in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een gaatje (perforatie) in het dunne trommelvlies is ontstaan, is er minder trommelvlies over om het geluid op te vangen. Zo ontstaat gehoorverlies. Tevens kan bij een gaatje in het trommelvlies zwem-, bad- of douchewater direct in het middenoor lopen en daar een ontsteking veroorzaken. Zeer kleine perforaties van het trommelvlies sluiten zich gewoonlijk vanzelf binnen enkele weken zonder behandeling. Het is dan ook zinvol eerst dit natuurlijke herstel af te wachten. Als herstel uitblijft, is behandeling van de perforatie noodzakelijk. De reden om een perforatie te laten sluiten kan dus zowel de klacht van het gehoorverlies zijn als de wens weer onbekommerd te kunnen baden en zwemmen. In de meeste gevallen neemt door het aanbrengen van een chemische stof (natrium hyaluronaat) op de randen van de perforatie de omvang van de perforatie af. De perforatie wordt daarbij soms met een papiertje afgedekt. Een aantal (poliklinische) behandelingen kan hiervoor nodig zijn. Myringoplastiek heet de operatie als het trommelvlies operatief moet worden hersteld.
De kansen op een succesvolle sluiting zijn over het algemeen goed te noemen en worden vooraf besproken.
Amadea
13 jaar geleden
De kans dat het niet dichtgroeit is aanwezig, maar dit hoeft niet altijd geopereerd te worden.

Ik heb zelf al bijna 20 jaar een piepklein gaatje in mijn linker trommelvlies, en nog nooit heb ik er duidelijk gehoorverlies van gehad.
Het nadeel is dat ik niet de volle lading water in mijn oor moet krijgen (douche-spatjes kan best, hoofd geheel onder water=niet doen) want ik krijg er vrijwel gelijk oorpijn van, en een paar dagen later geheid een ontsteking.
Het enige voordeel is dat ik niet zoveel last heb van drukverschil (in de bergen of in een vliegtuig).