In hoeverre kan het on(der)bewuste invloed hebben op je lichamelijke gesteldheid?

Ik ben net naar de huisartsenpost geweest met een vermoedelijke hartritmestoornis (overslaand hart, hartslag van 100 pm), maar het bleek om hyperventilatie te gaan. Ik probeer mijzelf nu continu af te leiden met oefeningen (was al bekend met chronische hyperventilatie) en leuke dingen (knuffelen met poezen) maar mijn hartslag wil maar niet zakken en ik ben toch wel wat ongeduldig en gefrustreerd ook al wil ik hier niet aan toegeven. Is het mogelijk dat mijn onderbewustzijn of mijn "achterhoofd" de situatie toch nog in stand houdt en dat ik dus wel mijn best doe maar dat mijn lichaam het nog niet gelooft?

Toegevoegd na 20 uur:
Vandaag waren mijn klachten nog steeds niet over en ik vermoedde dat er meer aan de hand was, waarop ik naar de spoed van het zkh gegaan ben. Daar is een ECG gemaakt en daaruit konden ze aflezen dat ik toch een hartritmestoornis had. Ben aan het infuus en de monitor gelegd en naar de 1e harthulp gebracht. Daar heb ik een middel toegediend gekregen wat het sinusritme weer heeft genormaliseerd. Er was dus echt wat aan de hand...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het onderbewuste heeft wel degelijk te maken met je lichamelijke gesteldheid. Maar om daar precies achter te komen, (als je het tenminste zelf niet weet) wordt wel een hele zoektocht, en daarvoor zou je misschien een psycholoog kunnen raadplegen.

Het vervelende bij hyperventilatie, en de daarbij horende hartritmestoornissen, is dat je snel in een cirkeltje terecht komt. Omdat je hart zo tekeer gaat, word je bang, en omdat je bang bent, gaat dat hart zo te keer. Die cirkel zul je moeten proberen te doorbreken. Ik zeg niet dat dat zo makkelijk is.

Overleg eens met je huisarts. Als je vertelt dat je zelfs een huisartsenpost hebt bezocht, dan is dit dus echt een probleem voor je. Misschien zou je huisarts je een klein onschuldig bloedverdunnertje kunnen voorschrijven, zoals Propranolol of zo. Dat zou eventueel het begin kunnen zijn, om de cirkel waarin je nu zit, te doorbreken.
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik slik toevallig al bloedverdunners omdat ik een aangeboren hartafwijking heb en een kunstklep gekregen heb toen ik 7 jaar oud was (ben nu 29). Daarom is het soms ook lastig in te schatten of het echt van het hart zelf afkomt of van mijn chronische hv. Ik heb veel stress in mijn leven, te veel. Pa pas overleden, geopereerd aan knie, ptss van vroeger etc. Ik was al van plan om weer naar de psycholoog te gaan maar omdat ik 3 mnd niet geweest ben (niet in staat door voorstaande) moet ik opnieuw een verwijzing regelen *zucht*. Ik moet inderdaad de cirkel doorbreken en mezelf ervan overtuigen dat er niets aan de hand is, maar ik fok mezelf toch op omdat ik het hinderlijk vind dat ik mijn hart zo aanwezig voel kloppen en ik heb daarbij ook nog een brok in de keel en druk op de borst. Dat frustreert me, maar ik probeer er niet aan toe te geven, maar toch houdt het een het ander in stand. Wat is het soms toch moeilijk allemaal... Dank je voor je reactie! Plusje voor jou :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik vind dit best een verdrietig verhaal. Als je al zoveel hebt meegemaakt met je hart, dan zul je toch ook weleens bij de cardioloog komen? Leg het hem eens uit; wie weet kun je andere of zwaardere bloedverdunners gaan slikken? Overleg in ieder geval met je huisarts. Je bent nog zo jong, en dan is het zo jammer dat je zoveel problemen hebt. Ik hoop echt dat je een goede manier vindt, zodat je wat aan deze problemen kunt doen. Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.. ik vind het ook moeilijk.. andere bloedverdunners zijn geen optie, ik heb deze al jaren en ze doen het heel goed. Het is denk ik gewoon de stress die alles verpest en mijn hoofd en hart op hol brengt, zowel mentaal als fysiek. Ik ga zo even een kalmeringspilletje nemen, misschien word ik dan wat rustiger. Dank je wel... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Propranolol is geen 'bloedverdunner' maar een bètablokker. Wordt gegeven bij hoge bloeddruk en hartkloppingen, dus de 'indicatie' zat wel in de goede richting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat propranolol een bètablokker is, daar heb je gelijk in!! Maar als mijn huisarts mij vertelt, dat zo'n pilletje o.a. je bloed wat dunner maakt, zal ik 'm toch echt moeten geloven. ;-)
Een aspirientje doet dat trouwens ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de boel voor de zekerheid eens nagekeken. Niets ten nadele van je huisarts, maar op dit punt vind ik je huisarts niet geloofwaardig. Bloedverdunning is geen therapeutische werking van propranolol maar ook geen bijwerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook geen bijwerking?
Vreemd dat mijn tandarts zo dolgraag wil weten of ik dit slik, en dat ook noteert.
En ook vreemd, dat toen ik een jaar of 5 een diepe snee in mijn vinger in het ziekenhuis moest laten hechten, en het maar bleef bloeden, de behandelend arts vroeg wat welke medicijnen ik slikte. Na mijn antwoord "propranolol" wist hij genoeg. Dàt was de oorzaak! Propranolol verdunt het bloed, en met wat dunner bloed, krijg je wat minder snel last van hartritmestoornissen. En als dat allemaal niet waar is, dan zal ik dat ook mijn cardioloog moeten vertellen (hij beweert dit ook) en in ieder geval een andere huisarts moeten nemen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je tandarts wil het graag weten omdat adrenaline (in de lokaalanesthesie) hartkloppingen kan veroorzaken als je er overgevoelig voor bent, waar propranolol nu juist tegen wordt gegeven. Datzelfde geldt ook voor de lokale verdoving bij de behandeling van diepe snijwonden. Het verband tussen dikker of dunner bloed en hartritmestoornissen vind ik toch ook wat dubieus, eerlijk gezegd. Maar goed, ik ben wel heel benieuwd naar de uitleg van zowel je huisarts als van je cardioloog over dat dunnere bloed en propranolol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkelijke verband tussen de dikte van je bloed en hartritme stoornissen is niet heel duidelijk aanwezig, maar het schijnt wel zo te zijn dat als je antistollingsmedicatie slikt de kans op stolselvorming bij een hartritmestoornis veel minder groot is en dus de kans op een hartinfarct vermindert. Ik slik trouwens geen Propanolol maar Fenpromoucon. En Aspirine is voor mij verboden terrein omdat dat inderdaad je bloed ook verdunt en dat moeten we niet hebben. Niet nog meer dan het al doet.

Andere antwoorden (6)

Hallo ,

Ik zou zeggen ga iets doen wat je leuk vind en waar je bij na moet denken dan ben je er onderbewust vaak ook wat minder mee bezig .
Misschien ook even lekker onder de douche gaan staan.
Je moet denk ik gewoon je hoofd even op andere gedachten brengen.

Succes kwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het onderbewuste kan grote invloed hebben, je kunt iets proberen zoals acupunctuur om deze ook te kalmeren. Zelf doe ik acupunctuur voor nekklachten, maar merk dat het mij vooral kalm maakt. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik hyperventileer moet mijn vriend me altijd aan het lachen maken! Daardoor ga ik anders ademen, dat werkt voor mij! Heb je nog een leuke film in de kast liggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk anders ff naar sbs 6, flauwe filmpjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel erg leuke tip ik ga ff kijken wie weet helpt het!
Je zegt t zelf al; ik ben toch wel wat ongeduldig en gefrustreerd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe APS (pijnbestrijding) met hartcoherentie, ik heb na een auto ongeval oa een hartritmestoornis opgelopen, door dat ik vegetatief ontregeld ben. Mijn middenrif was ingeklapt en ademde ook als een vis op het droge. Misschien lijkt het er iets op, alleen heb ik geen paniek of angstaanval oid. Maar google anders ff: hartcoherentie. Hiermee kun je je ademhaling zelf regelen in bijv. Ook stresssituaties. Praktijk Iseger in Asch doet dit. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je je voelt heeft zeker invloed op je lichamelijke toestand. Als mensen bijvoorbeeld zich niet lekker voelen, en ik bedoel daarmee dat ze zich ziekjes voelen. De meeste mensen melden zich ziek op hun werkt en blijven thuis en ik bed of op de bank. Die mensen zijn vaak langer "ziekjes" dan mensen die gewoon naar hun werk gaan.

Wat hyperventilatie betreft weet ik het niet zeker, maar hoe meer je ermee bezig bent, hoe meer het je beheerst. Probeer jezelf zeker af te lijden en probeer rust te zoeken voor jezelf. En probeer niet ongeduldig te zijn, want dat helpt al helemaal niet.

Sterkte ermee.