Moet ik me zorgen maken?

Vandaag is er iets vreemds aan de hand met mijn lijf; heb een blauwe plek op mijn handpalm door het opendraaien van een flesje, mijn handen zijn erg bleek en ik kan ze indeuken en terugvouwen, alsof er geen bloed in zit. Verder merk ik er niets aan (qua gevoel of eigenaardigheden)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Even goed wrijven. Beetje handcreme erop en goed masseren zodat de doorbloeding weer op gang komt.

Het kan door de kou komen. Ik denk niet dat je je direct zorgen hoeft te maken. Als je er geen gevoel meer in hebt, dan is het wel raadzaam om het in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Symptomen van leukemie zijn
•bleekheid,
•onverklaarbaar moe, buiten adem bij de minste inspanning
•herhaalde infecties,
•koorts
•botpijnen
•zwelling van de lymfeklieren
•vergroting van lever en milt
•spontane bloedingen (blauwe plekken, bloedend tandvlees, neus, overdreven maandstonden…).

Als je dit allemaal hebt, zou ik een dokter raadplegen. Verder kun je natuurlijk altijd even je huisarts vragen of dit normaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms, als ik koude handen heb bijvoorbeeld, merk ik niet zo goed hoeveel kracht ik zet of hoe hard ik ergens tegenaan kom. En dan duiken er prompt blauwe plekken op op mijn handen en armen. Tegenwoordig weet ik dan: hm ja, ik stootte m'n arm tegen de stoel - en weet ik ook dat ik géén blauwe plek zou hebben gekregen als m'n arm niet koud was geweest.
Het 'terugvouwen' begrijp ik niet helemaal, 'indeuken' doet me denken aan dat je er een deukje in kunt duwen zoals bij oedeem, als er vocht in je handen zit? Daar zou ik gen verklaring voor weten als je niet toevallig net de hele dag met je handen onbeweeglijk naar beneden hebt gezeten.
Ik zou als ik jou was even de huisarts bellen, misschien is er een hele simpele verklaring voor die we over het hoofd zien, of misschien wil de huisarts het zelf even bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah! Meestal is dat een teken van uitdroging. Maar oedeem en uitdroging is een rare combinatie.
Als alleen je vel erg droog is, kun je het soms ook oppakken, 'rechtop zetten', en dan zakt het maar langzaam terug.
Is het alleen op je handen dat je makkelijk blauwe plekken krijgt of je hele lichaam? Heb je het overal, dan is het zeker aan te raden naar je huisarts te gaan. Er is dan iets niet in orde met de stolling van je bloed en dat kan verschillende oorzaken hebben. De meeste ziektes die dit veroorzaken zijn niet zo fijn!
Zijn het echt alleen je handen, dan lijkt het me minder dringend, maar toch ook zeer onprettig. Toch klopt er iets niet, slechte doorbloeding maar wel snel blauwe plekken krijgen.
Dus HUP! naar de huisarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk is er door de kracht bij het opendraaien een bloedvatje gesprongen in jouw handpalm . Dat is de blauwe plek. Dat bloed kan wat op een zenuw drukken waardoor de circulatie in de hand wordt beinvloed. Als het goed is, dan gaat dit over maar het duurt een tijdje om bloed in weefsels weer op te ruimen. Je hebt het over bleke handen. Als ze allebei bleek zijn dan kan ik dat niet verklaren. Zijn het de hele handen of alleen de vingertoppen?