Kan het dat we nu (januari) alweer last hebben van hooikoorts?

Mijn broer en ik lopen nu alweer met jeukende ogen. Zou het van de hooikoorts komen of komt het omdat we in omgeving Zwijndrecht/Moerdijk wonen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo heeft iedereen weer wat hè? Maar vervelend is het inderdaad!

Het beste antwoord

Bij het weerbericht op RTL hoorde ik, dat er inderdaad alweer pollen in de lucht zitten, dus die leuke tijd is helaas weer aangebroken. Ik heb er zelf ook last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je ooit een allergietest hebt laten doen, dan weet je waar je allergisch voor bent.
Meestal is dat bij hooikoorts een bepaald soort pollen die in het voorjaar en zomer in de lucht hangen.

Soms ben je ook allergisch voor andere dingen, zoals huisstofmijt, of dieren of wat ook.

Wat in jullie geval aan de hand is, is van hieruit niet te zeggen, daar moet je een allergietest voor laten doen.
En als je de zaak Moerdijk niet vertrouwt dan moet je
ook naar de dokter.
Dus in beide gevallen: HUP naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg minnaar, wat is er mis met dit antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een allergietest biedt helaas niet altijd uitkomst. Ik heb ook zo'n test gedaan en daar kwam uit dat ik nergens allergisch voor ben. Maar ik heb in de zomer wel last van hooikoorts en slik nu elke dag cetirizine tabletten omdat ik anders heel veel moet niezen en constant een loopneus heb. Mijn huisarts kan dit niet verklaren. Ik denk zelf dat ik allergisch ben voor cavia's, die dit voorjaar dan ook naar buiten gaan. Oh ja, en de hazelaar kan al in januari gaan bloeien, dus hooikoorts is niet iets specifieks voor in de lente en zomer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen - van mij, trouwens....(-;
Heel dat Moerdijkgedoe vertrouw ikzelf voor geen meter. Bij iedere twijfel naar de dokter. Er zijn wel degelijk vreselijke stoffen vrijgekomen. En waar was ook weer die brand op een schip, was dat niet in Zwijndrecht?

Ik heb zelf ook altijd wat last als de boeren aan het gieren zijn, die ammoniak in de lucht. Tegenwoordig moeten ze het injecteren, of bij regen, gieren, maar soms regent het dan weer niet voldoende en stinkt het toch vreselijk.

Of er iets aan die jeukende ogen is te doen, betwijfel ik. Probeer het weekend even naar elders in het land te gaan, waar bos is. Of een lekkere wandeling aan het strand, in ieder geval frisse lucht opzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen krijgt in dezelfde maand last van hooikoorts. Dit komt omdat niet alle planten tegelijkertijd bloeien. Als je weet wanneer de plant waar jij allergisch voor bent bloeit, dan kun je je voorbereiden.

Je hebt last van hooikoorts in de periode waarin bomen, grassen en planten bloeien. De meeste bloeien tussen februari en september. De hooikoortspiek ligt in mei, juni en juli.

Wanneer je precies last krijgt, hangt af van de soort(en) pollen waar je allergisch voor bent. Wanneer bloeien de producenten daarvan? In onderstaande tabel zie je wanneer welke pollen voorkomen.

Soort Bloeitijd
Grassoorten mei - september
Brandnetel juni - september
Berk maart - mei
Den en spar april - mei
Kastanje en eik april - juni
Els februari - mei
Zuring mei - augustus
Weegbree mei - september
Bijvoet juli - augustus
Cipresbomen maart - mei

Factoren
Helaas zijn veel mensen allergisch voor meerdere pollen. De periode waarin zij last hebben, duurt dan ook vrij lang. Behalve de bloeitijd zijn er nog meer factoren van invloed.

Wanneer er veel zon is, weinig regen en matige wind, dan duurt het hooikoortsseizoen langer en heb je er meer last van. Maar wanneer het regent worden de pollen uit de lucht gespoeld. Zo kan een buitje dus best welkom zijn in een lange hete zomer.

Als je eropuit wilt, dan kun je het beste naar het strand of een stad gaan. Hier zweven in verhouding minder pollen in de lucht. In bossen en natuurgebieden is de concentratie pollen juist erg hoog. Ga lekker vroeg! In de ochtend zijn er minder pollen dan 's middags en 's avonds.
Voorspelling
Wil je weten of het een snotterige dag wordt? Kijk dan op de website van het Leids Universitair Medisch Centrum. Zij maken per week, samen met het KNMI, een overzicht van alle soorten pollen die per dag in de lucht voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De elzen bloeien al, dus daar kun je last van hebben.
Het gaat weer regenen, dan zou de acute last wat af moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hooikoorts is heel goed mogelijk, er zitten alweer pollen in de lucht. De hazelaar en de els kunnen de jeuken ogen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met de maanden "'R"' in de maand hebben we het meest last van,als je hooikoorst heb ben je nog gevoeliger mijn kinderen hebben ook dezelfde probleem,,,ze zijn nu snotverkouden van niezen jeukende ogen noem maar op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hazelaar en Els is momenteel het toverwoord. De hazelaars zijn door een paar warme dagen spontaan in bloei geschoten en de Elzen bloeien braaf op tijd. Ik heb ook al weer een paar dagen jeukende ogen en last van benauwdheid, en woon toch echt niet in de buurt van de Moerdijk.