voorbereiden operatie dochtertje?

mijn dochtertje(4jr) is pas onverwacht met spoed geopereerd aan een blindedarm ontsteking.
nu moet ze binnenkort haar amandelen laten verwijderen en buisjes laten zetten.hoe bereid ik haar voor,ze is behoorlijk bang geworden na de spoedoperatie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is in de speelgoedwinkel een dokters-/ziekenhuisspeelsetje beschikbaar. stethoscoop, pleister, zusterpopje.
Dat is misschien nuttig ter voorbereiding.
Naar het ziekenhuis? Zo bereid je je peuter of kleuter voor!

Onderstaande info uit ouders van nu. Ik zet de link erbij want het artikel is nog een stukje langer...

Een ziekenhuisopname is voor een kind natuurlijk heel ingrijpend. !

Waar het eigenlijk allemaal om draait als je kind in het ziekenhuis ligt: hem vertrouwen geven en er voor hem zíjn. Dan verloopt niet alleen de tijd in het ziekenhuis zo goed mogelijk, maar zal de thuiskomst voor je kind, én de dagen of weken erna, ook makkelijker zijn. Ga maar eens na wat het voor zo’n kleintje betekent in het ziekenhuis te liggen: ineens is hij om redenen die hij niet begrijpt weg uit zijn vertrouwde omgeving, omringd door mensen die hij niet kent en die allerlei soms vervelende onderzoeken doen, kan hij niet in zijn eigen bed slapen, is hij het houvast van de dagelijkse routine thuis kwijt en merkt hij ook nog eens dat zijn ouders niets aan de situatie kunnen veranderen. Kortom: zijn hele wereldje staat op zijn kop.
Gelukkig zijn tegenwoordig vrijwel alle ziekenhuizen in Nederland ervan overtuigd dat het belangrijk is dat de ouders bij de opname en verzorging van hun kind worden betrokken. Aan jou om daar gebruik van te maken!

Zó bereid je je kind voor

Een peuter of kleuter voorbereiden op een ziekenhuisopname is niet gemakkelijk. Je kunt wel van alles vertellen over wat er op stapel staat, maar de impact daarvan dringt niet tot zo’n hummeltje door en ze vergeten al snel weer wat je hebt gezegd. Gelukkig kun je wel wát doen om de overgang van zijn veilige thuis naar het (voor hem) bedreigende ziekenhuis, wat minder onverwacht te maken.

* Begin er niet te vroeg over
Voorlichting is belangrijk, maar je boodschap zal altijd spanning oproepen bij je peuter of kleuter en dus is het niet slim wéken van te voren al te praten over het ziekenhuis. Begin er liever één of twee weken van te voren mee. Tenzij je al eerder met je kind naar een specialist bent geweest, want dan voelt ‘ie wel aan dat er iets op stapel staat. .
* Wees eerlijk

lees de volledige tekst op
http://www.frederike.nl/cgi-bin/scripts/db.cgi?ID=97&view_records=1&ww=on

gepubliceerd in Ouders van nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij mijn kinderen was er een video beschikbaar in het ziekenhuis voor kinderen die buisjes kregen e.d.
Verder zou je haar een setje doktersspullen kunnen geven (hoeft niet zo duur te zijn, soms ligt het ook bij Zeeman of zo), zodat ze haar poppen kan onderzoeken. En van playmobil zijn ook ziekenhuissetjes te koop. Dat scheelt soms wel bij het verwerken.
Verder zou ik er over praten, maar niet extreem. Misschien kun je zelf iets vertellen (of dat iemand anders laten doen die ze goed kent) over operaties die je moest ondergaan. Leg uit dat iedereen het vervelend vindt om naar het ziekenhuis te moeten, en dat je dan een vervelend gevoel in je buik hebt van de spanning, maar dat het meestal best meevalt en dat het ook weer zo voorbij is. Praat er over dat ze zich na de behandeling beter zal voelen.
Dus: aandacht, maar niet excessief. Er zijn meer dingen die belangrijk zijn, dit is niet het enige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel haar dat ze niet bang hoeft te zijn want dat jij bij haar zult blijven. In feite doe je dat ook tot ze geopereerd gaat worden. Voor de operatie wordt ze al wat slaperig gemaakt en op het moment suprème zal ze niet merken dat je er niet bij bent. Geef haar iets vertrouwds mee, haar knuffel, drinkflesje ofzo. Geef haar iets prettigs in het vooruitzicht als alles achter de rug is, iets om naar toe te leven voor haar. Kijk ook eens bij mijn bron, is voor jezelf ook handig om te weten.
Sterkte ermee, vooral bij zo`n kleintje vind je het zo zielig.
amc
13 jaar geleden
Contact opnemen met de kinderafdeling, de meeste kinderafdelingen spelen hier heel goed op in, door bijvoorbeeld te vragen of jullie dan iets vroeger kunnen komen, zodat ze wat meer voorbereiding krijgt, meestal op een hele leuke speelse manier.
Ook de bovenstaande adviezen werken heel goed.
Maar belangrijkste is, dat je ook de kinderafdeling inlicht, deze houden daar echt goed rekening mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je iets aan het Nijntje-boekje hierover: Nijntje in het ziekenhuis.

Het staat er niet met zoveel woorden in, maar als volwassene kun je goed tussen de regels doorlezen dat het juist gaat over amandelen knippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bibliotheek vinden wij Nijntje in het ziekenhuis natuurlijk een hele goede tip. Op Leesplein kun je kinderboeken zoeken op ondewerp en leeftijd, zie onder voor de boeken voor 0-4 jarigen over ziek zijn. Te leen in de bibliotheek, voor kinderen gratis.

(td)