Kan (en mag) een huisarts over de telefoon vaststellen of iemand een hersenschudding heeft?

Dus zonder een patient fysiek te zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ja dat mag zeker en een doktersassistent mag dat ook. In recente tuchtrechtelijke jurisprudentie wordt de telefonische zeeffunctie (triage) onmisbaar genoemd. Deze triage komt met name voor bij telefonisch consult en bij de callcenters van doktersposten.

In dit geval gaat het om een gediplomeerd arts. Die zijn geleerd om aan de hand van een telefonisch consult te beoordelen of een fysiek consult nodig is. Je kunt en mag dus op het inzicht van de arts vertrouwen.

Bij doktersposten krijg je vaak een assistente aan de telefoon. Die zijn ook BIG geregegistreerd. De assistente mag onder strikte voorwaarden ook medische beslissingen nemen.

Bijgaand artikel gaat het vooral over de triage door doktersassistenten en ook door artsen.

In feite is jouw telefoon in strikte zin geen triage (plat gezegd: beoordeling of iets ernstigs genoeg is om langs te komen), maar een telefonisch consult met een huisarts. Je kunt hier zelfs ook een gewone rekening voor krijgen (voor het telefonisch consult). Waarschijnlijk heeft de arts ook aangegeven wat je moet doen en laten en de kans is groot dat het typen achter een beeldscherm bij de activiteiten zit die je vooral niet moet doen met een hersenschudding.

Ik wens je beterschap (als het een persoonlijke vraag is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat kan mag en kan hij.De huisarts kan aan symptomen die jij opgeeft vaststellen dat jij een hersenschudding hebt.Als je hem bijvoorbeeld verteld dat je uitgegleden bent met je hoofd op de straat.En je je duizelig voelt als je overeind komt en het liefst wil liggen zodat je er geen last van hebt kan hij deze conclusie trekken.En dan is het maar aan jou wat je ermee doet
1 .Zijn advies opvolgen en een week plat in bed blijven liggen dan heb je er later geen nadelen meer van
2 . Of dat je gewoon je gang gaat met het gevolg dat het wel over zal gaan maar je soms hele dagen van je verdere leven hoofdpijn hebt.
Als je verstandig bent kies je optie 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker kan dat, want een hersenschudding kun je onmogelijk op welke wijze dan ook aan de buitenkant zien. Dat kun je alleen aan vaststellen aan de hand van symptomen, en die kun je ook door de telefoon opnoemen.
Geen enkele rede dus om de patient ook nog eens naar zijn vermoedelijk van buiten volkomen onbeschadigde hoofd te bekijken. Daar wordt je niks wijzer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Ik hoop dat jij geen huisarts bent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig niet, maar wat dan nog ? Het antwoord is niks mis mee, en niet elke hersenschudding is een ernstige aandoening. In de regel krijg je in eerste instantie een wekadvies, en daarna rust voorgeschreven.
Het kan en het mag maar een gesprek onder vier ogen is altijd veel betrouwbaarder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, ik denk het niet. Hij kan wel een sterk VERMOEDEN hebben dat je het hebt, aanwijzingen, maar ik denk dat als er later meer aan de hand blijkt, die arts zich zal moeten verantwoorden. Die inschattings beoordeling komt dus op zijn conto te staan. Iemand fysiek zien en beoordelen is toch iets heel anders dan iemand aan de telefoon die zijn / haar probleem omschrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je mijn antwoord had gelezen had je kunnen weten dat zelfs bij een verkeerde beoordeling van de assistent je dit juridisch niet aan kunt vechten. Met dat gedeelte ben ik het niet met je eens. Ik ben het met je eens dat iemand zien echt wel veel beter is. Het is zeker meer risico voor de patient.
De arts kan een inschatting maken aan de hand van een
telefonische diagnose edoch zonder fysiek contact geen 100% zekerheid geven.
Men kan zelf wel een inwendige bloeding oid hebben.
(pupilverwijding/vernauwing etc)

Daar in veel gevallen de patienten geen medici zijn blijft
men sceptisch omtrent de telefonische diagnose.

Met bv een whiplash heeft men ook niet binnen 5 minuten karakteristieke klachten.

Speel op zeker en ga naar uw huisarts, dat zal u geruststellen, deze zal iets kunnen vaststellen danwel uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan zeker. Op grond van een verhaal kan een huisarts of iemand anders die de kunst van het triageren onder de knie heeft tot een adequate diagnose met bijbehorend advies komen.

Uit zo'n verhaal kan toch het gevoel ontstaan dat iemand met klachten letterlijk gezien moet worden. In de praktijk gebeurt dat regelmatig. Ik triageer iedere werkdag en geloof me op mijn woord dat zelf zien meestal wel zo prettig is. Maar ook dat een aantal klachten zich moeiteloos laat vertalen naar de juiste conclusie zonder dat er een fysiek contact voor nodig is. Dat kan zeker het geval zijn bij een hersenschudding, waarbij je zo goed als altijd puur van het verhaal moet uitgaan.