Mijn dochter is heel erg verkouden met rothoest wat nu? Zie uitleg

Mijn dochter is al een geruime tijd verkouden. (nog geen jaar oud) Ik ben al twee keer bij de huisarts geweest en steeds sturen ze mij naar huis. Nou ben ik geen voorstander van medicatie maar nu zijn we ruim een maand verder en steeds is het even weg maar komt het in alle hevigheid weer terug. Ze zit helemaal vol met slijm. Ik ben maandag nog bij de arts geweest en zij zei mij dat zij misschien een lichte vorm van astma heeft omdat het in de familie voor komt. Maar astma is toch een droge hoest? Heeft iemand tips om de verkoudheid te onderdrukken? Anders ga ik morgen weer naar de arts en vraag een kuur.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jouw dochter moet niet zomaar een kuur maar heeft eerst en vooral een goeie diagnose nodig. Wat is er eigenlijk precies aan de hand? Chronische of regelmatig terugkerende luchtwegaandoeningen waar de huisarts geen grip op kan krijgen horen naar mijn mening bij de KNO-arts of de kinderarts thuis. Tenzij er natuurlijk factoren zijn die je eerst uit moet sluiten, zoals binnenshuis roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt in huis niet gerookt. Door niemand ben ik zelf ook erg op tegen. Hoever mag een arts gaan? We hebben nu alleen maar zout oplossing als advies gekregen en er wordt gezegd dat meer kinderen het hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als inmiddels drie verschillende artsen adviseren om nog even af te wachten dan zit daar misschien toch wat in. Kleine kinderen kunnen achtereenvolgens last hebben van verschillende virussen, waardoor het lijkt alsof ze een chronische aandoening hebben, terwijl dat helemaal het geval niet hoeft te zijn. Ik vind dan wel dat een arts dat aan je moet uitleggen.

Andere antwoorden (2)

Ga even met haar langs de dokterspost. grote kans dat je een andere arts hebt.
Het kan zijn dat ze een bronchitis heeft. Vooral als er ook koorts bij is.

Toegevoegd na 23 uur:
Als er nu 3 artsen naar hebben gekeken dan kan je er van uit gaan dat het een normale verkoudheid is hoe vervelend je het ook vind. Ze hadden een aandoening er vast uitgevist en behandeld als die er al zou zijn. Misschien wordt er bij jou in huis gerookt. Dit zou ook een reden kunnen zijn van de terugkerende hoest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat je dochtertje licht astmatisch is, dan kan het wel zijn dat ze om de haverklap heftig verkouden is.
Die verkoudheden kun je niet voorkomen, maar het zou wel fijn zijn als de huisarts of de apotheek je kunnen adviseren hoe met die hoest en benauwdheid om te gaan.
Wordt ze minder benauwd in een douche/badkamer vol stoom, of juist benauwder? Als dat eerste het geval is, kun je op zoek gaan naar middelen om te kunnen stomen.
Een antibioticakuur helpt absoluut niet tegen verkoudheid (dat is een virus, antibiotica helpt alleen tegen bepaalde bacteriën).
De pest is ook dat een kind nog weinig afweer heeft tegen al die varianten virussen en dus snel ziek of kwakkelig is.
Als je je zorgen maakt, zou ik inderdaad een verwijzing naar een specialist vragen, die kan nakijken of er redenen zijn waarom ze steeds zo vol raakt en wat je daar eventueel tegen kunt doen of hoe je er het beste mee om kunt gaan.

Ik was zelf een kind dat vier keer per jaar longontsteking had, naast de gewone verkoudheden en bronchitis, onze huisarts schreef dan elke keer antibiotica voor en nu is er geloof ik nog één type antibiotica dat werkzaam is bij mij, dus dat moet je echt pas gebruiken als het moet.
Gelukkig heb ik sinds de puberteit minder last, hoewel ik nu sinds 10 jaar wel astmamedicijnen heb en elk jaar nog een keer bronchitis :/ (Ben nu 43.)
Nog een tip om in je achterhoofd te houden: ik weet niet of je bijvoorbeeld in een stad woont, ik wel. Ik ging altijd op vakantie naar de Wadden, en elke keer viel het op: de eerste dag verschrikkelijk hoesten, alle rotzooi eruit, en daarna: lucht! Ik kon dan altijd zoveel meer - tot ik weer thuis was, jammer genoeg.
Dus misschien bij een eventuele vakantieplanning ook meewegen hoe schoon de lucht ergens is?

Beterschap voor je dochtertje!