Is dit een vorm van RSI?

Ik heb onwijs last van mijn rechteronderarm. Ik heb vooral last van een spier in die arm. Als je de houding aanneemt van typen op een toetsenbord en dan de spier aan de onderkant van onderarm, dat tegen je elleboog aanzit. Het is volgens mij de flexor carpi ulnaris. Ik heb er zojuist opeens een heel krampachtig gevoel dat maar niet overgaat. Ik ben bang dat het RSI is. (Nu, ongeveer een uur later, is het veel minder, maar ik voel nog wel lichtjes een brandend gevoel)

Dit is mijn belasting van mijn armen deze weken:
Voor deze week: Elke dag 3 - 5 uur (soms kan het oplopen tot 7 a 8 uur, maar dat gebeurt weinig, eens in de anderhalf a twee weken) achter de computer. Maar wel met pauzes om het uur ongeveer van een paar minuten. Roeitraining: 3 - 4x per week

Deze week: bijna tentamens, dus elke dag 6+ uur achter de pc (niet per se achter de pc, soms ook met de neus in de boeken :p). Met wat minder pauzes, want ik heb er niet echt geweldig op gelet. En verder deze week 3x gefitnest. (gisteravond nog, best intensief, veel krachtoefeningen, vooral armen)

Ik ben wel een beginnende fitnesser (pas twee weken) en heb misschien foute bewegingen gemaakt op de apparaten.

Dus kan het RSI zijn? Of komt het door het fitnessen, is het spierpijn? Ik heb wel naar symptomen van RSI gekeken, maar er waren er maar 2 ofzo die ik echt een beetje herkende, maar de rest niet echt. Ik vraag het nu hier, omdat mijn huisarts de komende twee weken op vakantie is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Toch is degene die je het beste een antwoord kan geven, een huisarts of fysiotherapeut. Dus als je je zorgen maakt: ga naar de vervanger van je huisarts.
Als je 8 uur intensief bezig bent achter de computer, lijkt dat me vrij veel, tenzij je erg afwisselend bezig bent.
Probeer eerst maar eens wat er gebeurt als je bewust meer pauzes inlast, zet desnoods een wekkertje.
De fitness kan ook een oorzaak zijn, zeker als je verkeerde bewegingen maakt, te intensief begint of niet opwarmt/ontspant achteraf. Dan zou je advies moeten vragen aan een ter zake deskundige, over hoe je een en ander het beste kunt doen.
Ik zou zelf voorlopig eerst even extra rust nemen met die arm. Pijn is altijd een teken dat er iets niet goed is of niet goed gegaan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het RSI is, kan ik op dit moment nog niet zeggen. Maar RSI is veel meer een stress probleem, dan een beweging's probleem. Het is gebleken dat psychologische hulp veel effectiever is bij RSI, dan aanpassingen in de houding, uren achter de computer, enzovoort.

Lees eens dit artikel welke in de afgelopen weken in De Telegraaf heeft gestaan:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8450753/__Psycholoog_nodig_bij_rsi__.html

Daar ben ik het ook helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf denk dat dit wel een vorm van RSI is, maar u kunt beter naar een fysiotherapeut of huisarts gaan.
Dit is wat ik denk:
Het is een lichte vorm van RSI. En als u zolang achter een computer zit, dan is dit ook logisch. Precies met deze spier doe je de meeste dingen met de muis. U kunt het beste minder gaan computeren of met de andere arm afwisselen als het niet anders kan. Deze spier wordt vooral geprikkeld door de bewegingen die men met de muis maakt. Fitnessen kan natuurlijk ook, maar het is minder logisch.