Ben in glas gaan staan en nu?

Ben gister in glas gaan staan , moet ik hiervoor naar de dokter , de wond is aardig groot en diep

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Eigenlijk had je gister meteen naar de EHBO moeten gaan.
Wonden moeten als ze gehecht moeten worden liever snel behandeld worden. Dat heb je minder kans op lidteken weefsel.
Ik raad je aan alsnog ermee naar een arts te gaan...op afstand kan niet bekeken worden of dichtplakken genoeg is of dat er bv gehecht (of gelijmd) moet worden.

Voor vuil hoef je minder bang te zijn als het goed gebloed heeft en je daarna de wond hebt afgedekt met pleister of verband, bloeden maakt de wond schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als de wond open staat is het wel verstandig. Mogelijk moet de wond gehecht worden.

Ik heb het zelf ee keer gehad met een snee in mijn hand en hoewel ik dacht dat het wel mee viel moest het toch gehecht worden. Hierdoor is de wond ook mooi dicht gaan groeien.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. Daarnaast kan de arts eventueel ook beter kijken of er glas in de wond is achtergebleven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie ook bijgaande informatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je had daarmee direct moeten gaan, wonden na een dag kunnen niet meer gehecht worden, je kan t best even langs de arts gaan misschien zit er nog glas in, en is het eventueel mogelijk nog de wond te lijmen..
verder zelf goed schoon houden ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hopelijk heb je alles netjes ontsmet. Maar ik zou toch naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap dus echt niet waarom iemand dat na een dag op een plek als dit gaat vragen.

ga naar je arts gewoon direct en laat deze een oordeel geven in plaats van een groep leken zoals wij.

Blijf er niet mee rondlopen en als je tetanus verlopen is zal de arts die denk ik ook nog wel willen geven. Dus ook al geneest het nu toch even laten controleren!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij diepe wonden, waar vuil ingekomen kan zijn, moet je altijd uitkijken voor afsluiting van dat vuil. Je loopt dan het risico op tetanus. Zijn de omstandigheden schoon en heeft de wond flink gebloed dan is dat risico klein. Dan nog probeer ik zo'n wond meestal nog even goed schoon te spoelen, mede om me ervan te vergewissen dat er geen glas is achtergebleven.

Hechten heeft alleen maar zin bij een absoluut schone wond met niet-rafelige snijvlakken. Na een etmaal moet je niet eens meer willen hechten omdat de kans op een geïnfecteerde wond dan stukken groter is. Met hechten ga je de uitstoot van vuil en pus juist tegen.

Een beetje vertrouwen in het herstellend vermogen van het menselijk lichaam mag je wel hebben, zeker als je gezond en sterk bent. Neem bij onzekerheid contact op met je huisarts, als je dat nog niet gedaan hebt. Dat raad ik je zeker aan als er sprake is van zwelling, roodheid en al helemaal als je daarbij ook koorts hebt.