Als het `borrelt`in je buik, wat gebeurt er medisch gezien dan in je lichaam?

Buik is natuurlijk ook een ruim begrip. Waar komt het borrelen precies vandaan?

Toegevoegd na 1 minuut:
En hoe kom je er het snelst vanaf?
Rust of juist bewegen?
Eten of juist niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Gasvorming in je darmen is grotendeels een natuurkundig maar deels ook een chemisch proces. Ingeslikte lucht is namelijk voor het grootste deel verantwoordelijk voor darmgassen. Kauwgom kauwen is bijvoorbeeld zeer bevorderlijk voor lucht slikken. Voedingsmiddelen die bijdragen zijn peulvruchten, uien, kool en melk, door de specifieke koolhydraten. Uit eigen ervaring ondervonden dat een koolhydraatbeperkt dieet (poosje gedaan om af te vallen) gasvorming in de darmen dramatisch vermindert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het borrelen is vaak een gevolg van gas dat zich in je darmen bevindt. Dit gas ontstaat tijdens het verteringsproces van het voedsel in je darmen. Je komt er vanaf door het naar buiten te laten (ook wel genoemd scheten laten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens het verteren van voedsel ontstaan door bacterien en gisten in je darmen darmgassen of te wel winden. Als deze gassen 'aan de wandel gaan' dan hoor je dat als borrelen.

Van bron:
Dieetaanpassingen kunnen de vorming van darmgas doen verminderen. Sommige specerijen helpen hierbij, bijvoorbeeld kurkuma (door de aanwezige curcumine) en komijn, evenals sommige soorten zeewier. Minder eten van voedsel rijk aan koolhydraten (rijst, pasta, aardappelen en brood) kan ook winderigheid doen verminderen. Neemt men voedsel als probiotica of prebiotica om de balans van de darmflora te herstellen, dan kan dat vermindering van winderigheid tot gevolg hebben, maar het kan ook juist de winderigheid doen toenemen. Verder zijn er nog farmacologische middelen beschikbaar, zoals enzymen.
13 jaar geleden
Het is ook vaak een gevolg van de natuurlijke darmbeweging die ervoor zorgt dat de inhoud verder gedreven wordt. Zit hier gas bij, maakt het geluid.

Je merkt ook vaak dat het om de zoveel seconden/minuten gebeurt. Eigelijk heel ritmisch.