hartslag < 25

sinds mijn 12de heb ik elke 2-3 jaar een collaps, waarbij mijn hartslag tot onder de 20 daalt. Ik raak buiten bewustzijn. Ik kom bij, en alles is weer perfect, bloeddruk, hartritme en -slag? Het gaat altijd gepaard met een plasdrang en dus stort ik ook altijd in, op weg naar het toilet. Het gebeurt ook altijd in rusttoestand (bv. 's nachts wakker worden om naar het toilet te gaan, op de bank voor de tv en dan naar de wc moeten)

Heb een afspraak bij een cardioloog, maar heeft iemand ervaringen? Met name inzichten of dit zou kunnen komen door andere veroorzakers zoals bijvoorbeeld een niet goed functionerende schildklier, of neurologische oorzaak (epilepsie)?

Arend

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen idee, maar wens je toch heel veel sterkte!!

Antwoorden (1)

Een hartslag van onder de twintig is wel heel laag. Ik denk dat het de oorzaak is van je collaps en niet het gevolg. Het is immers tekenend dat je het in rusttoestand gebeurt al s de hartslag normaal gesproken het laagst is. In eerste instantie ben je m.i. zeker aan het beste adres bij een cardioloog. Kennelijk heb je een hartblok, meestal veroorzaakt door een storing in de prikkeloverdracht van het atrio-ventriculaire systeem, zeg maar het eigen zenuwstelseltje van het hart. Ik ben natuurlijk geen cardioloog maar als je dit verschijnsel vanaf je twaalfde hebt denk ik eerder aan een aangeboren afwijking of iets in die richting, dan aan een gevolg van een schildklierafwijking of epilepsie. Als je hartslag maar laag genoeg is val je domweg flauw.