In welke mate hebben hormonen in kraanwater invloed op onze gezondheid?

Ik doe op het moment een onderzoek naar naar de aspecten van kraanwater o.a. mineralen. Ik kwam ook informatie tegen over hormoonvervuiling door het gebruik van de anticonceptiepil. Die vervuiling is er. De vraag in feite luidt dus;In welke mate hebben hormonen in kraanwater invloed op onze gezondheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een aantal van deze hormonen kunnen kanker veroorzaken bij proefdieren (knaagdieren), echter niet bij de mens. Meer info kan je in de volgende link vinden:

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/8241

Misschien vind je daar wat bruikbare informatie? In dat antwoord staat namelijk enkele effecten van 'hormonen' in het drinkwater.

Voor de rest kan je via google met zoeken ook wat bronnen vinden. Voor wetenschappelijke bronnen kan je misschien via pubmed wat vinden, maar ik denk dat er niet heel veel onderzoek naar is gedaan op het moment.

succes ermee ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er veel hormonen in het water zitten, kunnen er zelfs ongewenste hormonale veranderingen optreden in mensen, bv meisjes extreem vroeg in de puberteit.

Bekend is de geschiedenis van de farmaceutische fabriek ergens in Zuid Amerika, waar Indianenmeisjes al op vierjarige leeftijd gingen menstrueren.

Ik weet niet of hier al onderzoek is gedaan in Nederland.
Het is immers pas waar als er wetenschappelijk onderzoek over is (al kan iedereen vermoedens hebben)